Kriminelle ringer og fisker etter personlig informasjon

– Ikke del PIN-kode og passord med noen, ikke engang politiet, advarer Norsis.

Du må ikke stole på "banken" - verken når de ringer eller sender e-post til deg.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
Du må ikke stole på "banken" - verken når de ringer eller sender e-post til deg. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En ny type svindel har til nå kostet britene 70 millioner kroner, melder forbrukernettstedet Which?. Nå har de kriminelle begynt å ringe for å lure til seg sensitiv informasjon.

Selv en telefon fra banken, forsikringsselskapet eller politiet bør få varsellampene til å blinke.

Pass på: Her blir kortet ditt kopiert

«Vishing»

Ekspertene omtaler den nye svindelen som «vishing». Svindlerne er ute etter akkurat det samme som før, forskjellen er bare at de har tatt telefonen i bruk.

– Det er egentlig bare tull at ekspertene skal finne nye navn når svindelen endrer karakter. Vishing (telefon), smishing (sms) og phishing (e-post) er jo egentlig det samme alt sammen. Fellesnevneren er at gjerne at kjente merkenavn misbrukes for å få tak i din personlige informasjon. Men banken, politiet eller forsikringsselskapet vil aldri be deg om denne type informasjon på verken telefon, sms eller e-post, sier Hans Marius Tessem i Norsis til DinSide.

Fra Storbritannia meldes det at de kriminelle lurer til seg kort- og kontoinformasjon, PIN-koder og annen personlig informasjon. Herfra er veien kort til et komplett identitetstyveri.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.