– Vi er kjent med flere tilfeller av svindelforsøk av Vipps-kunder. Husk at ingen seriøse firmaer ber om pinkoder, passord eller betalingsinfo på sms eller telefon, advarer Kripos i en melding på Twitter.
Det er få som anmelder svindel eller forsøk på svindel. Kripos ber folk være flinke til å anmelde. De minner om at slik svindelen kan skje både via sms, telefon, epost, applikasjoner og nettsider.
– Vi anbefaler deg i tillegg å kontakte banken din og forsikringsselskapet ditt. Har overføringen av penger nettopp skjedd? Ring banken umiddelbart og forsøk å stanse overføringen, er blant nettsvindel-rådene fra Kripos.
På Facebook skriver Kripos at Vipps har anmeldt en sak som nå er under etterforskning. De opplyser at svindelen foregår slik:
- Noen utgir seg for å være Vipps og ringer/ sender SMS til kunder av Vipps
- I noen tilfeller har svindlerne også utgitt seg for å være politiet
- Svindlerne krever kodene/ innloggingsinformasjonen til Vippskonto
- Deretter tappes kontoen tilknyttet Vipps

Fem ting du kanskje ikke visste om Vipps
– Sender aldri ut slike SMS-er
Vipps gjør det klart at de ikke tar kontakt med kundene på denne måten:
«Noen ganger brukes Vipps-navnet uten rent mel i posen! Nå er det noen som kontakter brukere via telefon, SMS eller e-post der de utgir seg for å være fra Vipps, og prøver å få personlig informasjon fra deg. Vi sender aldri ut slike SMS-er eller e-post der det står at vi har oppdaget uvanlig aktivitet på din konto., og tar heller ikke kontakt på telefon og ber deg om å dele personlig informasjon.
Skulle du få en slik SMS eller e-post kan du slette den, og har du trykket på noe i SMS-en kan du kontakte vårt kundesenter på 22 48 28 00. Har noen tatt kontakt med deg på telefon kan du også kontakte vårt kundesenter. I tillegg har noen fått telefoner fra «politiet», som prøver å få ut informasjon fra deg om din Vipps. Det er ikke politiet som tar kontakt, og del ikke personlig informasjon med dem», skriver selskapet på sin Facebook-konto.
