Ifølge Forbrukerombudet har DnB hevet renten med opptil 5,2 prosentpoeng for enkelte kunder i år. Nå må banken forklare den kraftige renteøkningen.
- Har renten steget mer enn 4-4,5 prosentpoeng i år, kan det tyde på at banken har økt renten mer enn det er kontraktmessig hjemmel for, sier kontorsjef Hilde M. Berg i Forbrukerombudet. Hun råder kunder som har fått uforholdsmessig høy renteøkning til å ta kontakt med banken og be om en forklaring.
Forbrukerombudet avventer nå svar fra DnB, og vil etter det vurdere om de skal henvende seg til Justisdepartementet. - Vi vil i så fall be om at spørsmålene om bankens begrensninger til å heve renten blir klargjort i et nytt lovutkast, sier Berg.
DnB tilbakeviser at banken har hevet renten mer enn den har hjemmel til i rentereguleringsklausulen.
- Vi mener at våre renteøkninger ligger innenfor det som er akseptabelt. Våre rentemarginer er på linje med det de var ved begynnelsen av året, sier informasjonssjef Geir Falkenberg i ett intervju med Aftenposten Aften.
Han mener at tallene som Forbrukerombudet tar utgangspunkt i, er gale.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger