Tilbud på dagligvarer

Kritiserer 3-for-2-tilbud

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket mener Rema 1000 og Coops 3-for-2-kampanjer bidrar til økt matsvinn. Se til Kiwi, sier hun.

MATSVINN: Flere dagligvarebutikker tilbyr deg å handle restevarer via tjenesten «Too good to go». Vi har sett på innholdet i «forundringsposene». Video: Eilin Lindvoll / Øystein Bergrud Fossum / Berit B. Njarga. Klipp: Tobias Fjeldvang / Dinside Vis mer
Publisert

- Hvis Rema og Coop sliter med å forstå hvorfor Kiwi drar fra dem i konkurransen om kundene, bør de se på hva de gjør, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet til Nettavisen, og utdyper:

- De lar være å presse kundene til å kjøpe mer enn de trenger for at de skal få en bedre pris.

Lik pris uavhengig av antall

Forbrukerrådet mener kjedene bør gi lik pris per vare uavhengig om man kjøper én eller tre pakker, slik det er hos Kiwi.

Det er for øvrig ikke første gang Forbrukerrådet går ut mot dagligvarekjedenes 3-for-2-kampanjer, fordi de mener at slike kampanjer bidrar til økt matsvinn.

Innen 2030 skal nemlig matsvinnet halveres. Derfor mener Forbrukerrådet det trengs flere tiltak som gjør det enklere for folk å kaste mindre mat.

Dette svarer Rema og Coop

Kommunikasjonsrådgiver Torkel Nohr Fjørtoft i Rema 1000 sier at tilbudene skal gi lave priser på varer med god holdbarhet, som mange kunder kjøper mye av uansett.

- Vi prøver altså å styre unna tilbud som øker matsvinnet, sier Fjørtoft, som videre mener kundene vinner på disse kampanjene.

Coop er overrasket over kritikken:

- For oss er dette veldig enkelt. Når vi kjøper inn varer i stort kvanta til disse kampanjene, får vi rabatter hos leverandørene. Denne rabatten er det du som kunde får når du benytter tilbudene. Det synes vi er riktig, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer