Krympflasjon: - Ren kynisme

- Det rammer absolutt alle, sier frustrert forbruker til Dagbladet.

ENDRING: Professor mener at krympflasjon er kommet for å bli. Foto: Heiko Junge / NTB.
ENDRING: Professor mener at krympflasjon er kommet for å bli. Foto: Heiko Junge / NTB. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når Espen Løkholm drar innom sin lokale dagligvarebutikk, pleier han å ta med seg en kartong med 18 egg i handlekurven. Slik er det ikke lenger.

For selv om prisen er den samme, må han nå nøye seg med 12 egg i kartongen.

Det er dette som er «krympflasjon». NRK definerer begrepet som kunsten å levere mindre - til samme pris.

KRYMPFLASJON: Mange tror at kartongen med Eldorado egg har krympet fra 18 til 12. Foto: Shutterstock/ NTB.
KRYMPFLASJON: Mange tror at kartongen med Eldorado egg har krympet fra 18 til 12. Foto: Shutterstock/ NTB. Vis mer

Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin har forklart overfor Dinside at de har tradisjon for å selge First Price i sine største forpakninger med egg, og at de har jobbet for å få First Price i 18-pakning med egg.

- Da vi fikk det, valgte vi å endre pakken med gårdsegg fra Eldorado til 12-pakning.

Legger ikke merke til endringene

- Det rammer absolutt alle, sier Espen Løkholm, som selv ble så frustrert da han oppdaget krympflasjon i matbutikken, at han skrev et innlegg på sin Facebook:

«'Krympflasjon' fordi dagligvarebransjen er i krise......synes jeg ser det på Reitangjengen som flytter sine milliarder til Sveits. Stakkars milliardærer.»

Når Dagbladet snakker med ham, er han tydelig opprørt over at noen matvarer nå «krymper».

- Det er ren kynisme, sier han.

RASER: Espen Løkholm er en av mange forbrukere som er frustrert over at varer krymper. Foto: Privat
RASER: Espen Løkholm er en av mange forbrukere som er frustrert over at varer krymper. Foto: Privat Vis mer

Professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, Tor Wallin Andreassen, sier til Dagbladet at krympflasjon er bedriftenes måte å tilpasse seg økonomisk.

Han sier det er sjeldent at kundene legger merke til endringene i produktmengden fordi de fleste handler under tidspress, eller er dårlig i hoderegning.

TILPASSER SEG ØKONOMISK: Professor i markedsføring ved NHH, Tor W. Andreassen, sier at krympingen skjer over tid. Foto: Gorm Kallestad / NTB.
TILPASSER SEG ØKONOMISK: Professor i markedsføring ved NHH, Tor W. Andreassen, sier at krympingen skjer over tid. Foto: Gorm Kallestad / NTB. Vis mer

Bør informere kundene

Andreassen mener produsentene bør informere kundene om varer som har krympet, selv om de er klar over forbrukernes uoppmerksomme vaner i dagligvarebutikkene.

- Bedriftene må forvalte tilliten de har opparbeidet seg med kunden.

Løkholm deler Andreassens synspunkt om at de varene som har krympet, bør bli merket.

- Det burde bli klistret en stor, rød lapp på innpakningen, hvor det står skrevet «dette produktet lurer deg», sier han.

Det er ikke bare egg som er rammet av krympflasjon. Ifølge VG har en pakke med Soft Flora original blitt redusert med 60 gram det siste året.

Til tross for endringen i smør-boksen, sier informasjonssjef i Mills, Kjersti Johannessen, at hensikten ikke er å «lure» sine kunder.

- Vi er helt avhengig av å ha et godt og langsiktig forhold til våre forbrukere. Det er viktig for oss å understreke at det ikke er vi som fastsetter pris ut mot forbruker i butikk. Den er det dagligvarekjedene som styrer, skriver Johannessen til Dagbladet.

Redd for negative reaksjoner

Ifølge Andreassen vil kympflasjonen fortsette fordi råvarene blir dyrere og dyrere.

POTETMOS: To klimaaktivister fra gruppa «Last Generation» kastet potetmos på et maleri av Claude Monet. Video: Last Generation / Twitter Vis mer

- Bedriftene må være lønnsomme for å kunne bidra. Da må vi akseptere at de hele tiden leter etter nye måter å opprettholde eller øke sin lønnsomhet, forklarer professoren.

Andreassen mener at produsentene unnlater å fortelle kundene om endringene i produktmengden fordi de er redde for negative reaksjoner av forbrukere.

Men konsekvensene av ikke å opplyse om endringene er større, sier han.

- Når kunder mistenker at de blir lurt, taper bedriftene på det fordi forbrukerne mister lysten til å handle deres varer.

Løkholm kommer med et godt råd til andre matvarekjøpere:

- For å ikke havne i krympflasjons-fella, bør man ha større fokus på volumpris når man handler, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer