- Kundene inngår frivillig avtale om Efaktura. Da er det opp til dem å følge med på kvitteringer og purringer, på lik linje som når man betaler med papirfaktura. De har jo selv ansvar for å betale regningene sine, sier Franck.
- Enkelt
UPC vil ikke kommentere saken før de har mottatt brevet fra Forbrukerrådet, men Franck sier på generelt grunnlag at det ikke skal være vanskelig å forholde seg til meldingene i nettbanken.
- UPC ønsker gjennom E-faktura å tilby en enkel og oversiktlig måte å betale faktura på. Fakturaene kommer direkte i kundens nettbank, og kundene kan også velge å bli varslet om hver nye faktura via e-post, sier hun.
- Men følger dere kravene til skriftlig varsling?
- Vi mener vi oppfyller Inkassolovens krav til varsling, sier Annette Franck. Vi benytter samme varslingsrutine for kunder som mottar fakturaen elektronisk som for de som mottar papirutgaven. Purringer, inkasso- og stengningsvarsel fremkommer også tydelig på begge fakturaformer i en separat boks øverst på fakturaens første side, avslutter Franck.