Økte matvarepriser:

- Kundene hamstrer

Fra 1. februar er det varslet prishopp på dagligvarer, og ansatte i dagligvarebutikker merker at kundene tar grep før matprisene øker.

HAMSTRER: I Coop Extra i Namsos merker de at kundene hamstrer før prisøkningen 1. februar. Foto: Stian Lysberg Solum/ NTB
HAMSTRER: I Coop Extra i Namsos merker de at kundene hamstrer før prisøkningen 1. februar. Foto: Stian Lysberg Solum/ NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Om kundene har hamstret? Å ja, det har vi merket veldig godt, sier butikksjef Tor Arne Bjørgum ved Coop Extra Spillum i Trøndelag til Namdalsavisa.

1. februar økes prisene ytterligere i norske butikker, og flere aktører har varslet et prishopp på rundt ti prosent.

Dette kommer på toppen av en allerede ekstraordinær prisvekst. Bare i fjor økte matprisene med nesten 13 prosent.

I matbutikkene merker de ansatte at folk er bevisst på at matvareprisene skal ytterligere opp onsdag.

Dagbladet har snakket med Bjørgum som opplyser at han ikke ønsker å uttale seg ytterligere i saken.

Til Namdalsavisa sier han at de ansatte måtte jobbe overtid i forrige uke på grunn av pågangen. Han viser til at flere kunder har tatt til seg rådet om at det kan være lurt å handle inn varer før prisøkningen.

- I forrige uke hadde vi totalt 25 prosent økning. Spesielt lørdag var «litt texas», sier han til avisa.

Han opplyser at kundene hamstrer inn varer som har lang holdbarhet, som tørrvarer, bakervarer, frysevarer og hermetikk.

Langtidsholdbare varer

Ifølge kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge er kundene i Coop Extra opptatt av tilbud som aldri før.

Bare den siste uka har Coop Extra hatt nesten elleve prosent vekst i antall kunder, og en økning i omsetning på 7,7 prosent, opplyser Kristiansen til Dagbladet.

- Spesielt ser vi at mange kunder plukket med seg våre tilbudsvarer, sier han.

Han viser blant annet til at dagligvarekjeden har hatt 30 prosent på Toro-produkter den siste uka.

- Dette er langtidsholdbare varer vi nå ser kundene plukker med seg når de handler. Dette er kampanjer som er godt planlagt og det er tatt høyde for at kundene kjøper i stort volum, det skal derfor være nok til alle, sier han.

TILBUD: kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier at flere kunder er opptatt av å handle varer på tilbud. Foto: Espen Solli/Coop Norge
TILBUD: kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge sier at flere kunder er opptatt av å handle varer på tilbud. Foto: Espen Solli/Coop Norge Vis mer

Merker økte priser

De siste månedene har flere hatt en mer presset privatøkonomi med økte priser på alt fra strøm, drivstoff og matvarer.

Kristiansen påpeker at Coop Extra har merket et skifte i hvordan kundene deres legger opp handleturen.

- Nå ser vi at stadig flere legger opp handelen hos oss etter gode tilbud og kampanjer. Denne trenden tror vi bare vil forsterke seg gjennom vinteren, sier han.

Han fraråder kundene fra å hamstre inn mat.

- Vi tror kundene tenker på matsvinn, og ved hamstring er det fort gjort at man kjøper mer enn man rekker å forbruke, sier han.

- Planlegger bedre

Butikkene til Norgesgruppen, deriblant Kiwi og Spar, merker imidlertid ingen tendenser til hamstring, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland.

- Og det er jeg glad for. Det kan føre til økt matsvinn og at folk kjøper ting de ikke trenger. Og det er ingen av oss som vet akkurat hva som vil skjer med prisene, sier hun.

Ifølge Søyland har de imidlertid sett en endring i folks handlemønster den siste tida.

LOJALITETSPROGRAM: kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen sier at kundene i større grad er opptatt av lojalitetsprogram, som Trumf, når de handler. Foto: Norgesgruppen
LOJALITETSPROGRAM: kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen sier at kundene i større grad er opptatt av lojalitetsprogram, som Trumf, når de handler. Foto: Norgesgruppen Vis mer

- Folk er mer bevisste og planlegger bedre når de handler. Kundene er også mer tilbudsorientert - særlig på supermarkedene, forteller hun.

I tillegg er kundene mer bevisst på lojalitetsprogrammet, som for eksempel Trumf.

- Men at det er mer planlegging og mindre handling på impuls er det vi ser tydeligst.

- Velger billigste vare

Rema 1000 opplyser at de har sett et noe økt handlevolum de siste dagene, men ikke noe som kan beskrives som hamstring.

- Ser vi på antall enheter per handlekurv så økte denne med 2,1 prosent fra uke tre til uke fire, sier kommunikasjonssjef i Reitan Retail, Øyvind Breivik, selskapet som blant annet står bak Rema 1000, til Dagbladet.

Likevel påpeker han at de ser en økt kundetilstrømning til Rema 1000-butikkene.

- I tillegg ser vi at flere er mer prisbevisste og velger billigste vare, sier Breivik.

Han understreker at Rema 1000 fraråder hamstring.

- Både ut fra et perspektiv som handler om å unngå matsvinn, og fordi det også er slik at noen varer faktisk kan gå ned i pris, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer