Lær å beregne porsjonene

Hvor ofte føler du at du har spist for mye? For mange er svaret altfor ofte.

MER OG MER: Gafler du innpå samme hvor stor porsjonen er? Du er ikke alene. Foto: Elin Fugelsnes
MER OG MER: Gafler du innpå samme hvor stor porsjonen er? Du er ikke alene. Foto: Elin Fugelsnes Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Størrelsen på porsjonene våre har økt de siste årene, til langt over hva som er ansett som et sunt matinntak. Det samme går for drikke, vi drikker større og større flasker med sukkerbrus.

De fleste har en idé om hva de skal spise for å forbli sunne og friske. Men mange mister oversikten over hvor mye man faktisk trenger å spise, skriver Power to change.

Hvorfor er det slik?

La oss se til USA: Porsjonstørrelsene på amerikanske restauranter har økt dramatisk de seneste årene. Et typisk restaurantmåltid gir gjestene nå 1.000 kalorier. En gjennomsnittlig kvinne trenger rundt 2.000 kalorier i løpet av en dag, menn litt mer. Restaurantmåltidet gir deg altså halvparten av dagens kalorier.

Forskning har vist at når vi får større porsjoner, så spiser vi mer uten å tenke over det. En av studiene gikk ut på å gi popcorn til kinogjengere. Etter filmen målte forskerne hvor mye deltakerne hadde spist. De som fikk en stor pose popcorn spiste 40 - 50 prosent mer enn de som fikk liten pose. Men begge gruppene trodde de hadde spist lik mengde popcorn.

Les også: Hva er å spise normalt?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer