I første kvartal av 2023 søkte 146 000 kunder om minst én betalingsutsettelse. Før coronapandemien var tallet i snitt 121 000 kunder i løpet av ett år.
I tillegg øker antall purringer og regninger som går til inkasso.
Både purringer og inkassovarsler har økt med 30 prosent første kvartal i år sammenlignet med samme periode i fjor.
- Samlet tegner dette et bilde av at flere har betalingsproblemer og at det er vanskeligere økonomiske tider. Vi følger nøye med på utviklingen, sier Lånekassen-direktør Kjetil Moen i en pressemelding.
De opplyser at det finnes flere ordninger for kunder som har problemer med å betale regningene sine. For eksempel kan du få slettet renter hvis du har lav inntekt, og i så fall kan du også ha rett på betalingsutsettelse i samme periode.
Kunder som ikke betaler regningene og heller ikke søker om utsettelser eller sletting av renter, vil etter hvert få lånet sitt oppsagt og overført til Statens innkrevingssentral, advarer Lånekassen. Altså går regningen til inkasso.
- Når lånet er oppsagt, løper det forsinkelsesrenter på hele gjelden. Det betyr at beløpet du skylder, øker veldig raskt. Studielånet er et godt lån, men det kan bli dyrt om du lar være å betale. Derfor er det viktig å unngå at regningen går til inkasso, sier Moen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger