Konsumprisindeksen (KPI)

Lavere strøm- og matpriser

SSB melder om det største KPI-fallet for mars på 18 år. Dette ble billigere og dyrere årets første vårmåned.

LATSKAPENS MATTABBE: Ferdig skivet, hakket, revet, kokt eller pisket kan være både smart og kjekt i noen tilfeller, men det koster å ikke gjøre jobben selv. Vi viser deg prisforskjellen. Video: Kristin Sørdal. Vis mer
Publisert

Fra februar til mars 2021 falt konsumprisindeksen (KPI) med 0,3 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

- Dette er den største nedgangen målt i en mars-måned siden 2003 sier førstekonsulent Trym Kristian Økland i statistikkbyrået.

Dette ble billigere og dyrere i mars

Det var særlig prisutviklingen på strøm og matvarer som bidro til KPI-nedgangen i forrige måned:

Prisene på elektrisitet, inkludert nettleie, falt 9,8 prosent.Matvareprisene viste en nedgang på 0,8 prosent i mars, blant annet som følge av tilbud på typiske påskevarer.

Nedgangen i KPI ble imidlertid dempet av prisoppgang på klær og skotøy, i tillegg til møbler og annet interiør:

Prisen på klær og sko steg med 2,5 prosent etter vintersalget.For møbler, innrednings- og dekorasjonsartikler ser vi en prisøkning på 4,5 prosent i mars - hvilket betyr fortsatt oppgangen fra salget i januar.

Forventer ytterligere matprisfall

Handelsorganisasjonen Virke venter at prisene på mat og drikke vil fortsette å gå ned. Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer følger et fast mønster i løpet av året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart, står det i en pressemelding.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer