- Vi er uenig i Forbrukerombudets standpunkt til vår markedsføring, sier Trond Samuelsen, administrerende direktør i Lefdal Elektromarked til Finansavisen.

Nekter
Lefdal fortsetter dermed å bruke sin "150% prisgaranti" og uttrykket "alltid billigst" i sin markedsføring. Søndag gjorde de nettopp det i et annonsebilag i Aftenposten.
Samuelsen ønsker at saken behandles i Markedsrådet, som er Forbrukerombudets overordnede organ.
Markedsrådet er forbrukermyndighetens ris bak speilet. Det skyldes at organet kan vedta tvangsmulkter på inntil 500.000 kroner. Forbrukerombudet er ikke i tvil:
Krever bevis
- Lefdal markedsfører varer som ikke finnes hos konkurrentene, sier Magne Eek, seksjonssjef i Forbrukerombudet.
Tvistens kjerne er nemlig om Lefdal-varer faktisk fås kjøpt hos konkurrentene. Finnes de kun hos Lefdal, er prisgarantien ikke reell.
Eek mener Lefdal kan fortsette å bruke prisgarantien, men stiller krav om at Lefdal identifiserer konkrete varer som også fås kjøpt hos konkurrentene.
Relaterte artikler:
Utnytt prisgarantiene
Lefdal ikke 'alltid billigst'
Slik lures du til å handle