Legg igjen frukten hjemme

Nå gjelder nye regler for innførsel av planter, frukt og grønnsaker til EU-land.

FRUKT OG GRØNT-FORBUD: Du kan ikke lenger ta med deg planter, frukt og grønt inn i EU fra Norge. Foto: Kristin Sørdal
FRUKT OG GRØNT-FORBUD: Du kan ikke lenger ta med deg planter, frukt og grønt inn i EU fra Norge. Foto: Kristin Sørdal Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En ny EU-regel, som gjelder fra og med 14. desember, gjør at du må legge igjen alt av planter, grønnsaker og frukt om du skal krysse grensa til et annet EU-land, som Sverige eller Finland.

Den nye regelen er en del av EUs plantevernlovgivning, som skal sørge for at skadedyr på en effektiv måte blir stoppet fra å spre seg i EU-området.

- Ikke engang et eple

Allerede i 2016 ble de nye reglene vedtatt i EU-parlamentet, som altså innebærer at det fra 14. desember stilles krav til at plantene som omfattes av loven må ha et sunnhetssertifikat for å kunne føres inn i EU fra et land utenfor EU, skriver det finske Tollverket.

De skriver videre at det er bortimot umulig for en privatperson å skaffe til veie et slikt sunnhetssertifikat. Dermed kan man i praksis ikke lenger føre inn fersk frukt, bær og grønnsaker fra Norge til EU-land.

Dette bekreftes av Tullverket i Sverige.

- Siden dette er en EU-regel gjelder den også Sverige, og det er ingen unntak for Norge, sier Erika Karlsson i kommunikasjonsavdelingen til Dinside.

«Ikke en gang et eple eller en appelsein uten sunnhetssertifikat kan føres inn eller bestilles fra en nettbutikk utenfor EU», skriver de på sine nettsider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer