Coop

Legger seg flat

- Her har det skjedd en teknisk glipp, forklarer Harald Kristiansen i Coop Norge.

TEKNSISK FEIL: Coops Havredrikk ble feillaktig satt opp i pris på Coop Obs. Prisene på Coop Mega er annerledes sammenliknet med Coop Obs, og bildet er ment som illustrasjon. Foto: Magnus Gjestrum Larsen
TEKNSISK FEIL: Coops Havredrikk ble feillaktig satt opp i pris på Coop Obs. Prisene på Coop Mega er annerledes sammenliknet med Coop Obs, og bildet er ment som illustrasjon. Foto: Magnus Gjestrum Larsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Harald Kristiansens, kommunikasjonssjef i Coop Norge, kommentar kommer i kjølvannet av MittLillestrøms sak om Coops Havredrikk. Den handlet om at prisen på havremelken plutselig hadde doblet seg og at Coop kjørte kampanje på samme vare like etter.

- Hvorfor i alle dager setter de opp prisen så mye, for så å kjøre en kampanje på samme vare? Det er et eksempel på falsk markedsføring, og det er kundene som taper igjen, sier Coop-kunde Willy Aronsen til avisa.

Han forklarer videre at mange er prisbevisste i disse dager og at han forstår godt at kunder kan føle seg lurt.

- Jeg bruker mye havremelk selv, og handler ofte Coops eget merke både hos Obs og i andre butikker, og derfor vet jeg at melka alltid har kostet 16,90 kroner per liter. Plutselig var imidlertid prisen skrudd opp til 28,50 kroner literen på Obs, mens Coop Extra i Rælingen fortsatt solgte den til 16,90.

Til DinSide kommer Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, med følgende forklaring:

- Vi er eid av kundene og har ingen ønsker om å lure kundene våre. Her har det rett og slett skjedd en teknisk glipp. Produktet har helt siden i fjor sommer kostet 16,90 hos Obs, men ved endringer rett før nyttår ble dessverre dette produktet ved en glipp justert til 28,50. Dette burde blitt fanget opp av våre systemer, men dessverre skjedde ikke så.

Han fortsetter:

- Vi er derfor veldig glade for at vi har blitt gjort oppmerksom på dette. Prisen ble umiddelbart endret tilbake til 16,90, og med vår kampanje «Med Kjøp Mer, Spar Mer» blir dette nå den gode dealen det var ment å være for våre kunder.

Videre understreker kommunikasjonssjefen at Coop ikke er ufeilbarlige og at det med så mange varer og kampanjer kan det skje at det er priser som kan oppleves som «ulogiske» for kundene.

- Vi setter derfor stor pris på at kunder varsler oss om det er noe de reagerer på, slik at vi kan sjekket prisene og sørget for at kundene får den billigste handlekurven hos Obs.

Coop ønsker nå å kompensere kundene som har handlet produktet i perioden 20.12.22 til 19.01.23.

- Det er viktig å understreke at kundene ikke har betalt for mye, de har betalt den prisen som var i butikken, men all den tid vi hadde planlagt en lavere pris til 16,90, ønsker vi å kompensere de kundene som har handlet produktet i perioden 20.12.22 til 19.01.23 og kan framvise kvittering. Vi er eid av kundene og ønsker å sette dem først.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer