Lei av å telle sauer?

1001..1002.. Er du blant dem som lider av søvnmangel og sverger til sauetelling? Her er noen gode søvntips.

Publisert
Sist oppdatert

Kaster du deg rundt i sengen om natten, vrir deg frem og tilbake og blir mer og mer forbannet over at du ikke får sove? Da er du ikke alene. Man antar at mellom 500.000 og 1 million nordmenn lider av søvnproblemer i perioder, i følge Dagbladet.

Insomnia er den vanligste betegnelsen for søvnløshet, og den kommer i mange former. Søvnløshet er karakterisert ved ett eller flere av disse problemene:

- Vanskeligheter med å sovne

- Hyppig oppvåking i løpet av natten

- Våkner for tidlig om morgenen

- Føler deg ikke uthvilt når du våkner

I en amerikansk undersøkelse av personer som sliter med søvnmangel svarte 93 prosent at det gikk ut over arbeidsinnsatsen deres. 92 prosent mente at sjansene var større får at de kunne skade seg selv på grunn av søvnmangel. 90 prosent mente det var vanskelig å være sosial med andre. Og 86 prosent mente søvnmangelen kan gi alvorlige helseproblemer.

HER ER 10 TIPS FOR BEDRE SØVN

Forskjellige typerDet er flere årsaker til søvnvansker: Stress, sykdom, angst, jobbstress, personlige kriser (død, skilsmisse, osv.), depresjon, astma, alkohol, koffein, soveromsmiljø, antidepressiva og slankepiller, er noen av årsakene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer