Hele 30% av befolkningen skal ha reservert seg mot reklame i postkassen, men nå øker i stedet haugen med uønsket papir foran døra. Også her kan du reservere deg ved å henge opp et merke eller en lapp, men færre er nok klar over denne muligheten. Etter den nye markedsføringsloven kan du også reservere deg mot gratisaviser.
Du kan reservere deg både mot adressert og uadressert reklame i postkassen og foran døra. Men du bør være klar over at fremgangsmåten er forskjellig.
1. Adressert: Brønnøysund
Adressert reklame reserverer du deg mot i det samme sentrale registeret der du reserverer deg mot telefonmarkedsføring. I det sentrale reservasjonsregisteret står det idag 1,8 millioner navn. Alle disse har reservert seg mot telefonreklame, og 1 million av dem har reservert seg mot adressert postkassereklame.
Noen få har også reservert seg mot reklame fra humanitære organisasjoner.
I dette sentrale registeret må vi føre oss inn person for person. Om flere deler samme telefon, vil man stadig kunne få reklameoppringninger så lenge bare én person i husstanden ikke har reservert seg. Det vil også kunne komme reklame i postkassen til ikke-reserverte husstandsmedlemmer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger