Lei av reklame som lurer

Forbrukerrådet setter nå ned foten. De har gått lei villedende helsekostreklame.

Helsekostprodukter er populære. Samlet omsettes det helsekost for mer enn 2,4 milliarder kroner i året. Foto: Colourbox
Helsekostprodukter er populære. Samlet omsettes det helsekost for mer enn 2,4 milliarder kroner i året. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du har sikkert sett reklamene du også: Preparatene som lover at du vil gå raskt ned i vekt, kremene skal fjerne alt som heter cellulitter, for ikke å snakke om midlene som skal sørge for at det blir full sving under dyna.

Vi tror på naturmidler

- Nå krever vi dokumentasjon for påstandene, og har sendt brev både til bransjen og Mattilsynet, sier fagdirektør for helse i Forbrukerrådet, Terje Kili.

Forbrukerrådet har nå sett seg lei på at helsekostprodukter kommer med løfter som er for gode til å være sant.

Se hva Bransjerådet for Naturmidler har å si nederst i saken.

Helsekostprodukter - god butikk

Helsekostprodukter er populære. Samlet omsettes det helsekost for mer enn 2,4 milliarder kroner i året, ifølge bransjens eget organ, Bransjerådet for Naturmidler (BRN).

Felles for disse produktene er at det i markedsføringen påstås at de har gunstige helsemessige effekter, ifølge Forbrukerrådet.

Les også: Slankeprodukter virker sjelden

- Resultatet kan være at forbrukerne villedes og at man i håp om helsemessige gevinster kort og godt kaster penger ut av vinduet, sier Terje Kili som er fagdirektør for helse i Forbrukerrådet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.