Lettere å klage på p-gebyr

TRAFIKK: Lei av overivrige parkeringsvakter som setter sin ære i å skrive parkeringsgebyr kjappere enn du rekker å si «hva skjer`a»? Nå innføres felles retningslinjer for de private vaktbikkjene, og enklere klageadgang.

Publisert
Sist oppdatert

I sentrale strøk virker det ofte som om de private parkerings-selskapene gjør alt de kan for å forsure bilistenes hverdag.

En ting er de soleklare bruddene på parkeringsreglene, der vet du normalt at du har parkert feil — og tar du likevel sjansen på at det skal gå bra, bør du godta gebyret uten å klage. Men en helt annen ting er de tilfellene der du mener du har parkert korrekt, men likevel fått gebyr, og hvor det i ettertid viser seg komplett umulig å komme parkeringsselskapet i tale.

Kjenner du deg igjen?

Totalt ulik praksis

Et av de største problemene for den jevne bilisten er at de private parkeringsselskapene har hatt ulike regler for parkering, ulik fremgangsmåte for å håndheve reglene og ikke minst at de har hatt ulike måter å besvare klager og henvendelser på.

Trykk her for å se hvor lang frist du har før gebyret skal skrives ut

Heldigvis ser det nå ut til at vi får et sett med felles regler: De nye standardreglene for private parkeringsselskaper er et resultat av at Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og parkeringsselskapenes bransjeorganisasjoner Parkinor og Norpark, har slått sine lyse hoder sammen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer