Lettere å klage på p-gebyr

TRAFIKK: Lei av overivrige parkeringsvakter som setter sin ære i å skrive parkeringsgebyr kjappere enn du rekker å si «hva skjer`a»? Nå innføres felles retningslinjer for de private vaktbikkjene, og enklere klageadgang.

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

I sentrale strøk virker det ofte som om de private parkerings-selskapene gjør alt de kan for å forsure bilistenes hverdag.

En ting er de soleklare bruddene på parkeringsreglene, der vet du normalt at du har parkert feil — og tar du likevel sjansen på at det skal gå bra, bør du godta gebyret uten å klage. Men en helt annen ting er de tilfellene der du mener du har parkert korrekt, men likevel fått gebyr, og hvor det i ettertid viser seg komplett umulig å komme parkeringsselskapet i tale.

Er du fornøyd med servicenivået og klageadgangen hos private parkeringsselskaper?

(Avsluttet)
Nei - aldri(89%) 202
Av og til(6%) 13
Ja - alltid(5%) 11
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Kjenner du deg igjen?

Totalt ulik praksis

Et av de største problemene for den jevne bilisten er at de private parkeringsselskapene har hatt ulike regler for parkering, ulik fremgangsmåte for å håndheve reglene og ikke minst at de har hatt ulike måter å besvare klager og henvendelser på.

Trykk her for å se hvor lang frist du har før gebyret skal skrives ut

Heldigvis ser det nå ut til at vi får et sett med felles regler: De nye standardreglene for private parkeringsselskaper er et resultat av at Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og parkeringsselskapenes bransjeorganisasjoner Parkinor og Norpark, har slått sine lyse hoder sammen.

Klare vilkår og reaksjoner

Avtalen med parkeringsselskapene gjør at det skal bli lettere for bilister å vite..

  • ..vilkårene for parkering hos private parkeringsselskap,
  • .. når disse vilkårene kan anses som brutt og hva slags reaksjoner bilisten da kan vente seg.

Fornøyd

- Vi er veldig fornøyde med den avtalen vi nå skal underskrive med parkeringsselskapene, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon på etatens egne nettsider.

- Dette er resultatet av en veldig ryddig og konstruktiv prosess, hvor Forbrukerombudet og parkeringsorganisasjonene har jobbet sammen for å gjøre avtalen så god som mulig for alle parter, sier han.

Trykk her for å se de nye reglene, eller del dine erfaringer om parkeringsselskapene i diskusjonsgruppen nedenfor

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer