Libero tilbakekaller alle sine ammeinnlegg. Dette ifølge en nyhetsmelding på Liberos nettsider og et tilbakekallingsvarsel på den offisielle norske samlesiden for tilbakekallinger: Farligeprodukter.no
«Libero tilbakekaller alle ammeinnlegg av merket Libero Nursing pads som en forholdsregel da limet i enkelte ammeinnlegg lager små klumper som kan løsne, og som under amming kan risikere å havne i barnets munn. Hvis klumpen skulle svelges, så er den ikke helsefarlig,» skriver Libero i tilbakekallingen.
Tilbakekallingen gjelder alle produkter fra lagre, butikker og forbrukere.
Den gjelder også ammeinnlegg som følger med Libero sin velkomstgave og i andre babybokser.
Tilbakekallingen skjer med umiddelbar virkning.
Ifølge Farligeprodukter.no er risikoen som tilbakekallingen er forbundet med, luftveisblokkering/kvelning.

Nå er dette forbudt
- Uakseptabelt
Ammeinnleggene festes på innsida av BH-en ved hjelp av teip, og det er dette limet som i noen ammeinnlegg har dannet små klumper som så har løsnet.
– Det er ingenting som er viktigere enn barnets helse og sikkerhet, og det er uakseptabelt at en liten del av produktet kan løsne og risikere å ende opp i barnets munn og eventuelt luftveiene. I dette tilfellet lever ammeinnleggene verken opp til kundenes, eller våre egne kvalitetskrav, noe vi beklager og tar på alvor. Libero velger derfor å tilbakekalle alle ammeinnlegg av merket Libero Nursing pads med umiddelbar virkning som en forholdsregel, mens vi utfører kvalitetssikring. Tilbakekallingen gjelder ammeinnlegg i både hvitt og beige, sier Camilla Svensson, markedsansvarlig for Libero i Norden, i en pressemelding.
Produksjonen er nå stoppet.
Ifølge Libero kommer ammeinnleggene i butikkene igjen når produktet tilfredsstiller kvalitetskravene.

Advarer: Farlige produkter
- Ikke bruk dem
Forbrukere som har kjøpt Libero sine ammeinnlegg, oppfordres til ikke å bruke produktet samt å kontakte Libero sin konsumentkontakt ved følgende instruksjoner:
- Vennligst send en e-post med emne: “tilbakekalling av ammeinnlegg” til e-postadressen: libero.forbruker.kontakt@essity.com
- Legg ved navn, adresse, postnummer, sted, mobilnummer og e-post.
- Når de mottar mailen din vil de sende ut et frankert konvolutt med videre instruksjoner om hvordan produktet skal reklameres, samt informasjon om kompensasjon.