Kjokkenbutikk.com

– Ligg unna denne nettbutikken

Norsk importør advarer mot falsk nettside.

FALSK NETTBUTIKK: Det ser kanskje ut som en legitim nettbutikk, men ... Foto: Martin Kynningsrud Størbu
FALSK NETTBUTIKK: Det ser kanskje ut som en legitim nettbutikk, men ... Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Dette er ren svindel.

Det forteller Robin Bahl til Dinside om «nettbutikken» kjokkenbutikk.com. Han er daglig leder i Nordic Brand Hub, som blant annet importerer og distribuerer merket Ankarsrum til Norge.

Selskapet har den siste tiden mottatt flere henvendelser fra kunder som sier de har bestilt varer fra kjokkenbutikk.com, men som ikke mottar produktene.

– Da anbefalte vi å ligge unna nettbutikken. Vi har også informert på Ankarsrums nettside og Facebook-side, sier Bahl.

Robin Bahl, daglig leder i Brand Hub, er frustrert over slike svindler. Foto: Pål Sørvær
Robin Bahl, daglig leder i Brand Hub, er frustrert over slike svindler. Foto: Pål Sørvær Vis mer

Det er flere ting som peker mot at nettbutikken er falsk:

  • Det er umulig å selge så billig ifølge importør, som heller ikke har solgt noe til dem
  • .com-domene
  • ingen organisasjonsnummer eller åpen informasjon om hvem de er, utover et kontaktskjema
  • Whois-informasjonen om domenet sier at det er registrert i Canada
  • Kjøkkenbutikk DG ser ikke ut til å være et norsk firma
  • Brukeromtalene er hentet fra Elkjøps nettsider
  • På den oppgitte adressen som nevnes på personvern-siden holder et annet selskap i en annen bransje til

Obs! Vi har fått tips fra en leser om at robotbutikk.com ser ut til å drives av de samme personene. Designen er tilsvarende og produktene averteres til langt lavere priser enn norske nettbutikker.

Vi fant igjen denne anmeldelsen på Elkjøp.no.
Vi fant igjen denne anmeldelsen på Elkjøp.no. Vis mer

Brand Hub er den norske importøren av Ankarsrum kjøkkenmaskin, og bekrefter overfor Dinside at de aldri solgt til dette selskapet.

– Prisen de lokker med er godt under butikkenes kostpris, så vi vet at dette er svindel, understreker han.

Nettsiden virker gjennomført med flotte produkter og informasjon om at de aksepterer Visa, Mastercard og Apple Pay. Språket er også stort sett godt.

– De har satt opp en nettbutikk som tilsynelatende ser helt OK ut. Den er veldig forseggjort.

Ettersom produktene er kjente og populære merkevarer i Norge, tror Bahl at det er noen med kjennskap til det norske markedet som står bak svindelen.

– Det ser ut til å være nøye utvalgte kvalitetsprodukter fra ledende produsenter, forteller han.

Det kan være utfordrende å avsløre at dette er en falsk nettbutikk.
Det kan være utfordrende å avsløre at dette er en falsk nettbutikk. Vis mer

Ønsker å advare

Svindelen påvirker også norske butikker som fører produkter fra Ankarsrum og andre. Enkelte butikker har prismatch, der kunden kan få produktet til en rimeligere hvis vedkommende finner varen til lavere pris i en annen butikk.

– Da må butikkene bruke tid på å fortelle kunden om at dette er svindel. Det er helt urimelige priser, og hadde butikker solgt enkelte av disse produktene til slike priser, hadde de tapt tusenvis av kroner.

Bahl er også frustrert over at det er vanskelig å rapportere inn slike tilfeller. Han forteller at de har forsøkt å kontakte Facebook for å ta ned annonsene, og betalingstjenestene Visa og Mastercard.

– Men det er vanskelig å komme gjennom. Det skulle vært mye enklere å rapportere inn den slags svindel.

– Det er derfor vi går ut med en advarsel for å advare kunder mot den falske nettbutikken, sier Bahl som omtaler situasjonen som frustrerende.

– Det ser proft ut

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, forteller til Dinside at de ikke har mottatt noen henvendelser om den aktuelle nettsiden, siden det ikke er noe egentlig firmanavn her, så kan det føre til noen mørketall hos dem.

Han kan godt forstå at folk tror nettbutikken er ekte.

– Det ser proft ut, og teksten bærer ikke tegn til å være maskinoversatt, som mange falske nettsider gjør.

Selve bestillingsprosessen har også likheter med andre kjente nettbutikker, noe som gjør det ekstra utfordrende å avsløre at den er falsk.

– Det styrker også troverdigheten at de har brukt bilder med testvinner-stempel fra TV2 Hjelper deg, legger Iversen til.

Nettstedet har også brukt et bilde med best i test-stempel fra Tek.no.

– Det er trist hvis logoen vår brukes av uærlige aktører, og enda tristere hvis noen sluttbrukere blir lurt til å kjøpe et produkt som en følge av logoen vår. Vi har veldig tydelige retningslinjer for bruk av våre stempler og logoer, men det er ikke alltid like lett å håndheve dem, skriver Niklas Plikk, nyhetssjef i Tek.no, i en e-post til Dinside.

I en e-post skriver Jan-Petter Dahl, pressesjef i TV 2, at de stiller krav til de som skal videreformidle deres testresultater.

– Det stemmer at denne kaffetrakteren vant en test i TV 2 hjelper deg. Vi stiller imidlertid som krav til de som skal videreformidle våre testresultater at de merker med hvilken dato testen ble publisert på TV 2. Det er ikke gjort her. Dersom dette ikke er en reell nettbutikk er det veldig bra at forbrukerne får vite om det.

Nettbutikken inneholder stempler fra både Tek.no og TV2 Hjelper deg. Foto: Skjermdump
Nettbutikken inneholder stempler fra både Tek.no og TV2 Hjelper deg. Foto: Skjermdump Vis mer

Forbrukerrådet erfarer at svindlene blir bedre og bedre og at det blir vanskeligere for kundene å avsløre om en nettbutikk er falsk eller ei.

Det som fanger Iversens oppmerksomhet, er at nettsiden ikke oppgir noe firmainformasjon, men han er samtidig tydelig på at man ikke skal stille for høye krav til kunden om hva den bør undersøke før den eventuelt bestiller.

En annen ting han påpeker, er prisene som bør få varsellampen til å lyse.

– Her er alle produktene på salg, og hvis vi hadde fulgt butikken gjennom en periode, hadde vi nok sett at det «alltid» er salg, forklarer han.

Thomas Iversen i Forbrukerrådet . Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet
Thomas Iversen i Forbrukerrådet . Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet Vis mer

Hvis du har bestilt fra en nettbutikk som viser seg å være svindel, har Iversen en klar oppfordring:

– Ta kontakt med kortutsteder og send inn en kortreklamasjon. Da kan du få refundert pengene, men husk å forsøke å ta kontakt med butikken først, oppfordrer han.

– Det viktige, men også det vanskeligste, er å gjennomskue at nettsiden er falsk på forhånd. Hvis denne siden mot formodning er ekte, så har innehaveren en jobb å gjøre med å legge inn riktig firmainformasjon, inkludert firmanavn og organisasjonsnummer, avslutter Iversen.

Et søk på whois.com viser som nevnt at domenet ser ut til å være registrert i Canada. Dessverre kan det være vanskelig å finne ut hvem som står bak. Dinside har forsøkt å komme i kontakt med nettsiden ved å benytte kontakt oss-skjemaet, men har i skrivende stund ikke fått svar.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer