Lite fett hjelper mot diabetes

Hvis du spiser magre eller fettfrie meieriprodukter kan du redusere risikoen for å utvikle diabetes.

Publisert
Sist oppdatert

Det er en undersøkelse med mer enn 40.000 middelaldrende mannelige deltakere som viser dette. Mennene som spiste fettfri yogurt, iskrem, ost og melk fikk sjeldnere Type 2 diabetes i løpet av en 12 års periode enn andre. Helmelk og kremet ost hjalp ikke.

Vet ikke hvorforMennene som drakk to til tre kopper med fettfri melk hver dag, hadde 20 prosent mindre sjanse for å utivkle diabetes type 2. Ved hver severing av slike produkter, reduserte de diabetesrisikoen med ni prosent. Grunnen kan være proteiner og magnesium. Disse ingrediensene regnes for å forbedre handlingen til insulinet i blodsukkeret.

Ingrediensene finnes også i meieriprodukter med mye fett, så forskerne er ikke sikre på hvorfor risikoen ble redusert med mindre fett.

Andre måter- Jeg tror ikke det er en god ide på dette punktet å anbefale et høyt inntak av meieriprodukter som en offentlig helsestrategi for å forhindre diabetes, sier Frank Hu, en av studieforfatterne fra Harvard School of Public Health, til WebMD.

Han tror den store risikoreduseringen kan komme av at folk som drikker fettfri melk og spiser produkter med lite fett har et sunnere liv i utgangspunktet.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.