Lite søtt gjør deg sur

Nye dietter med lite karbohydrater og mye protein er på moten i slankekurene. Men søtsaker og stivelse kan være helt nødvendig for å holde humøret oppe.

Publisert
Sist oppdatert

Atkins-dietten er et eksempel på dietter som erstatter karbohydrater med proteiner. I følge noen av diettene kan du spise store mengder fett og allikevel miste vekt bare du holder deg unna søtsaker og stivelse. Karbohydratene er hovedfienden i disse diettene.

Naturlig lykkemiddelMen fraværet av karbohydrater er ikke bare bra for kroppen din. En årsak til det er at karbohydratene ser ut til å ha en sammenheng med produksjon av hormonet seratonin.

Dette er et hormon som har sammenheng med appetitten og humøret. Og for lave nivåer av seratonin kan føre til overspising og depresjon.

Mens vanlige antidepressiva, eller ”lykkepiller” gjør hormonet mer aktivt i hjernen kan vanlige karbohydrater gi en naturlig økning av seratonin i kroppen.

Regulerer appetitt- Når seratonin produseres og virker i hjernen vil den regulere appetitten ved at du føler deg mett før magen er helt stappfull. Hormonet er essensielt, ikke bare for å regulere appetitten men også holde humøret under kontroll, forklarer Judith Wurtman ved MIT Clinical Research Center i USA til nettmagasinet Nutraingredients.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer