Litt trening er nok

Lei av lange treningsøkter? I følge eksperter holder det å trene en halvtime per dag for å holde seg frisk.

Publisert
Sist oppdatert

Den amerikanske regjeringens råd til et sunnere liv er å trene 60 til 90 minutter hvis du har problemer med vekten eller vil ta et skippertak. Hvis du vil gjøre en innsats for å forebygge sykdom er 30 minutter per dag nok.

TreningstrappDu får ulik vinning ut fra hvor lenge du trener. Her er treningstrappen laget av den amerikanske regjeringen:

 

  • Man trenger 30 minutter med fysisk aktivitet de fleste dager for å hindre kroniske lidelser
 

  • Man trenger 60 minutter med fysisk aktivitet for å forebygge mot usunn vektøkning
 

  • Man trenger 60-90 minutter med trening for å gå ned i vekt
 

Ekspertene anbefaler også å spise færre kalorier og mer frukt, grønnsaker og hele havrefrø. Man burde også drikke mindre fettholdig melk, spise mindre fett og salt og trene mer.

Mange treningsmetoderHvis du synes det er kjedelig i helsestudioer finnes også andre treningsalternativer. Gå en tur på 15 minutter om morgenen og kvelden, eller kanskje i lunsjen. Da trenger du ikke engang skifte og blir ikke så sliten og svett som etter en hard treningsøkt. Etter en times tid med shopping har du også gått lenge nok.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer