«Jeg blir nesten rørt. @CoopNorge viser seg i disse førjulstider fra det virkelig rause hjørnet».
Slik innledes innlegget Anders Nordstad torsdag publiserte på Instagram.
Nordstad, som er skribent og siviløkonom, bruker profilen med flere enn 16 000 følgere til å opplyse forbrukere om matsystemet.
Bildene i innlegget viser henholdsvis cashew- og chilinøttposer av Coops merke i butikkhylla, med slagordet «kjøp fler spar mer» - som altså betyr at prisen per produkt reduseres om du kjøper flere.
Tilbudet lyder på 75 kroner for to poser med cashewnøtter.
En nærmere titt på prislappen viser imidlertid at kiloprisen er betraktelig dyrere for to poser, enn hvis man bare plukker med seg én.
- Virker ikke tilfeldig
Dette regnestykket har Nordstad delt på Instagram, hvor han også konkluderer med at det er 18 prosent dyrere å gå for pakkeprisen.
«For chilinøtter må jeg bare betale 3 kroner mer for å kjøpe fler …», skriver han videre.
- Jeg får tilsendt ganske mange slike henvendelser. Nå har jeg fått såpass mange over tid at jeg opplever det som et visst mønster, sier skribenten til Dagbladet om hvorfor han valgte å dele bildet, som ble sendt til ham av en Instagram-følger.

- Mistanken blir snublende nær at dette er noe som gjøres med åpne øyne. Det kan jo skje at folk gjør feil, men i og med at det er såpass mange - spesielt mot Coop - virker det ikke tilfeldig lenger, sier Nordstad.
- Misbruker tilliten
Han mener alle dagligvarekjedene skylder kundene sine å gi dem tilstrekkelig informasjon til å ta gode valg.
- Det synes jeg så absolutt ikke de gjør her. Det er ikke alle som har med lupe og kalkulator på handletur. Derfor synes jeg rett og slett det er dårlig gjort overfor kundene - de misbruker tilliten deres.
Det er viktig å understreke at kundene, som også er våre medeiere, alltid får den laveste prisen i kassa, sier kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen i et skriftlig svar til Dagbladet.
- Ingen blir lurt, fastslår han etter å ha blitt forelagt kritikken fra Nordstad.
Coop: Hyppige prisendringer
Kristiansen viser til at vi er inne i en periode der prisene kuttes hyppig - i noen tilfeller flere ganger om dagen for samme produkt.
- Det gjør vi for at kundene skal få en så billig handlekurv som mulig til jul, sier kommunikasjonssjefen.
Han peker på at det å senke en pris kan gjøres ved et tastetrykk. Å endre eller fjerne plakater tar derimot noe lengre tid, understreker Kristiansen.
- Våre ansatte har hektiske dager, som gjør at det dessverre kan skje at ikke oppdatert materiell henger igjen, som i dette tilfellet. Kundene får alltid den laveste prisen i kassen.
Han tilføyer at det er «sjelden de får kritikk for å ha kuttet prisene».