I disse dager sender Sbanken ut SMS-er til alle sine kunder der de advarer dem mot økt svindelaktivitet.
«Nå er det økt svindelaktivitet mot kundene våre. Derfor er det smart å lese mer om hva du kan gjøre for å unngå å bli lurt. På nettsiden vår finner du mer informasjon om svindelforsøkene. Du finner lenke til informasjonen på forsiden», skriver Sbanken i SMS-en.
Ifølge banken er det to typer fremgangsmåter som går igjen: den ene der svindleren forsøker å lure deg til å bekrefte BankID mobil-innlogging, mens i det andre prøver svindleren å lure deg til å oppgi aktiveringskoden for Sbanken, slik at bedrageren kan aktivere appen på sin egen enhet.
Overfor DinSide utdyper Vidar Drageide, leder for sikkerhet i Sbanken, at bakgrunnen for at de nå sender ut denne SMS, er pågående og vedvarende høy aktivitet fra det banken mener er to eller flere grupperinger som driver med såkalt vishing-angrep i Norge.
– Siste uken i oktober registrerte vi første forsøk mot bankens kunder, og bare i november og desember har vi registrert over 150 hendelser knyttet til denne svindeltypen, skriver han i en e-post.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger