Må betale for å klage

Bor du på Toten og mener kommunen har snytt deg på vannavgiften, må du betale for å få lov til å klage.

Publisert
Sist oppdatert

Innbyggerne i Østre Toten kommune må ut med et kontrollgebyr for vannmålere på 1.488 kroner hvis de klager på vannregningen utenom kommunens kontroll hvert 10. år.

De må altså punge ut for å få lov til å klage.

Å klage på en vare eller tjeneste koster sjelden noe. Bjørn Eng, teknisk sjef i Østre Toten kommune, forsvarer likevel gebyret.

Koster

- Det koster oss penger å hente vannmåleren og sende den til leverandøren for kontroll. Gebyret er basert på selvkost, sier Eng. - Men bør det ikke være gratis å klage?

- Vi har hatt noen runder på dette, men mener gebyret får folk til å tenke gjennom saken før de klager. Det skal ikke være så enkelt, sier Eng.

- Så gebyret skal begrense antall klager fra innbyggerne?

Gir færre klager

- Bakgrunnen er at mange klager fordi de mener vannmåleren har målt feil. Ofte er det slik at mange har brukt mer vann enn de trodde, sier Bjørn Eng.

Kuriøst nok slipper innbyggerne gebyret hvis vannmåleren faktisk har målt feil. De må kun betale hvis måleren har vist riktig. Merkelig? I rådhuset på Lena synes de ikke det.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer