Må gi lik behandling

Ny lov sikrer forsikringskundene.

Publisert
Sist oppdatert

For tre år siden skrev Dinside.no at 40 prosent av de som søker om uføreforskring ikke får det, og at 25 prosent av de som får slik forsikring, får den med ulike reservasjoner.

Konsekvensene er store fordi utbetalingene man får gjennom trygdesystemet er svært lave. NAV opplyser at man maksimalt kan få 264.575 kroner. Uføreytelse gis når en person varig mister inntektsevnen som følge av skade, lyte eller sykdom.

Dinside.no anbefalte derfor Justisdepartementet å bruke lovverket for å styrke forsikringskundenes rettigheter.

Ekstern lenke: Se hva høringsintansene mener

Krever saklighet

I går vedtok Odelstinget et nytt lovforslag, og Dinsides anbefalinger ble tatt til følge. Det ble bestemt at forsikringsselskapene ikke uten saklig grunn kan nekte noen en forsikring som tilbys almennheten.

Selskapet skal ha en god grunn for å avslå en forsikringssøknad, og det skal være en sammenheng mellom risiko og avslag. Et avslag på en forsikringssøknad skal være saklig begrunnet, og det skal opplyse om hvilke risikovurderinger som ligger til grunn for avslaget. Dessuten må selskapet opplyse om hva skal til for at et avslag omgjøres.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer