Det er Råd och Rön som gjengir den amerikanske undersøkelsen over hva som får oss til å kjøpe mer i butikkene. Ikke bare er berøring viktig, men innredningen i butikkene skal være myk og trivelig. Kalde flater, harde steingulv, produkter vi ikke får ta på og stygge ansatte får oss raskt ut av butikkene igjen, ifølge amerikanerne.
- Gammel tommelfingerregel
Jan Ivar Fredriksen, høyskolelektor ved BI og spesialist på butikkinnredning, mener dette er en variant av en gammel regel. - Det er gammel regel at "hvis en person berører en vare, er det fordi vedkommende har tenkt å kjøpe den". Man får ikke lyst til å kjøpe fordi man berører den, men berører fordi man har pekt seg ut varen.
Mens forbrukerne kanskje plages over at kjøleskap og hjem renner over av ting de sjelden bruker, er butikkene opptatt av at vi ikke bare skal kjøpe det vi behøver. Uten impulskjøp og unyttige kjøp ville økonomien gått i stå og sekstimersdagen for lengst vært innført.
- Når vi går inn i butikken har vi enten en skriftlig eller mental handlelapp, sier Fredriksen. Vi legger ikke merke til så mye av det som er rundt i butikken før vi har "møtt vennene våre" - de varene vi kjenner og som vi egentlig oppsøkte butikken for å kjøpe. Først etterpå er vi åpne for forslag og impulskjøp. - Veldig mange av dem som kan og lykkes med impulskjøp, eksponerer impulsvarer sent i handleturen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger