Matvarer krymper

Må være klar over dette

Flere produkter «krymper» i størrelse.

KRYMPFLASJON: Innholdet i produkter krymper, mens den samme prisen gjelder. Foto: Terje Pedersen / NTB
KRYMPFLASJON: Innholdet i produkter krymper, mens den samme prisen gjelder. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fenomenet «krympflasjon» eller «shrinkflation» på engelsk får mye oppmerksomhet på sosiale medier. Det er nemlig mange som har blitt obs på at flere produkter, særlig matprodukter har blitt mindre og krympet i innhold, samtidig som den samme prisen gjelder.

Fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet forteller til DinSide at de er kjent med fenomenet.

- Dette skjer, og det er viktig at forbrukeren er klar over det.

Et eksempel kan være en påleggspakke med skivet ost eller skinke som går fra 100 gram til 90 gram, uten at prisen endrer seg.

Se på enhetsprisen

At et produkt har krympet i innhold, kan være vanskelig å legge merke til.
I Norge har vi noe som heter enhetspris, som betyr pris i forhold til kilo eller liter.

- Det er viktig at forbrukerne er obs på dette og ser på enhetsprisen, understreker Kasland.

Kalstad illustrerer med eksempelet at dersom man går på pub og sier man skal ha en halvliter, vil man som regel få 0,4 liter. Før var det mer vanlig å faktisk få en halvliter øl, men flere plasser har ølen blitt mindre uten at prisen har gått ned.

Helt opplagt

Det kan finnes flere grunner til at produsentene velger å gjøre dette grepet. Det kan likevel tenkes at dette er en måte å øke prisen på.

- Det er helt opplagt at motivet er å øke prisen. De som produserer, er ofte kjent med at forbrukerne ikke er så flinke til å registrere enhetspris, forklarer Kasland.

Bør være obs

Professor Frode Steen ved Norges handelshøyskole tror at slike tilfeller kan ofte gjelde mindre veldefinerte kategorier, som for eksempel påleggspakker.

- Det illustrerer hvor viktig det er at konsumenter registrerer kilopris, og det illustrerer hvor viktig det er at produsenter merker kilopris, sier Steen og fortsetter:

- Dette er en litt mer underfundig måte å endre prisen på.

Mindre pakke

Et av produktene som har krympet i størrelse er Mini Taco Tubs fra Santa Maria.

Produktet hadde tidligere 14 skjell i pakken, mens nå er det 10 tacoskjell.

DinSide har vært i kontakt med administrerende direktør Stian Hvaal Møller i Santa Maria Norge, som forteller at det stemmer at produktet har færre tacoskjell.

TACO: Opplever du ofte at å lukke tacolefsa kan være litt vanskelig, eller at tacoskjellet faller til siden når du fyller det? Da burde du få med deg disse triksene! Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis Appelong Hagbru / Håvard Bjørnerem. Vis mer

- Den ble endret på grunn av forbrukerundersøkelser, hvor mange hadde skjell til overs som aldri ble brukt, sier Møller.

Han legger også til at det var mye knuste tubs i den gamle emballasjen, og fortsetter:

- Det er handelen som setter butikkpris, ikke vi som leverandør.

Flere eksempler

TV 2 har nylig skrevet om flere produkter som har krympet, blant annet stjernebaconet til Gilde og Soft Flora smør. Smøret skal ifølge TV 2 ha tidligere veid 600 gram, men nå veier smørboksen 540 gram.

Flere har også lagt merke til at Gildes Stjernebacon gikk fra seks til fem baconskiver i hver pakke, men Gilde-eier Nortura begrunner endringen med svinmangel under pandemien.

- Vi planlegger at stjernebaconet vil komme med seks skiver igjen rundt høstferien, forklarer kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Gilde-eier Nortura.

Har du sett produkter som har blitt utsatt for «krympflasjon»? Send oss gjerne tips!

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer