Matvarer krymper

Må være klar over dette

Flere produkter «krymper» i størrelse.

KRYMPFLASJON: Innholdet i produkter krymper, mens den samme prisen gjelder. Foto: Terje Pedersen / NTB
KRYMPFLASJON: Innholdet i produkter krymper, mens den samme prisen gjelder. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fenomenet «krympflasjon» eller «shrinkflation» på engelsk får mye oppmerksomhet på sosiale medier. Det er nemlig mange som har blitt obs på at flere produkter, særlig matprodukter har blitt mindre og krympet i innhold, samtidig som den samme prisen gjelder.

Fagdirektør Olav Kasland i Forbrukerrådet forteller til DinSide at de er kjent med fenomenet.

- Dette skjer, og det er viktig at forbrukeren er klar over det.

Et eksempel kan være en påleggspakke med skivet ost eller skinke som går fra 100 gram til 90 gram, uten at prisen endrer seg.

Se på enhetsprisen

At et produkt har krympet i innhold, kan være vanskelig å legge merke til.I Norge har vi noe som heter enhetspris, som betyr pris i forhold til kilo eller liter.

- Det er viktig at forbrukerne er obs på dette og ser på enhetsprisen, understreker Kasland.

Kalstad illustrerer med eksempelet at dersom man går på pub og sier man skal ha en halvliter, vil man som regel få 0,4 liter. Før var det mer vanlig å faktisk få en halvliter øl, men flere plasser har ølen blitt mindre uten at prisen har gått ned.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer