Endringen i Paris trådte i kraft mandag og gjelder nesten hele byen. Bare på Champs-Élysées og noen andre brede gater blir det lov å kjøre fortere.
Drosjesjåfører og pendlere raser mot tiltaket. Men meningsmålinger viser at de fleste parisere støtter det og håper byen blir tryggere og at det blir mindre støy.
Byrådet håper også å senke klimautslippene, redusere antall ulykker og bedre forholdene for fotgjengere. Syklistene har allerede fått en rekke nye sykkelfelter.
Tidligere i år ble 30 km/t innført i store deler av Brussel. Samme fartsgrense gjelder i rundt 80 prosent av gatene i Berlin og i deler av Madrid, London og Amsterdam.
Samtidig er det kjent at spanske trafikkmyndigheter har besluttet å innføre 30-sone på enkelte veier i landets byer.
Nytt trafikksikkerhets-program
I slutten av mai i år arrangerte FN en verdensomspennende trafikksikkerhetsuke, der en fartsgrense på 30 km/t i byene var det store temaet. Organisasjonen mener at en slik fartsgrense på veier der biler og mennesker ferdes sammen vil redde mange liv og alvorlige skader på myke trafikanter, som fotgjengere og syklister.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger