Fartgrenser i by og tettbygd strøk

Maks 30 km/t i stadig flere byer

Den franske hovedstaden er den siste av en rekke europeiske storbyer som har senket fartsgrensen til 30 km/t i mange av gatene. Ny EU-lov kan tvinge norske byer om å gjøre det samme.

30-SONE: I flere europeiske byer reduseres fartsgrensen til 30 kilometer i timen. Foto: AP Photo/Francois Mori/NTB
30-SONE: I flere europeiske byer reduseres fartsgrensen til 30 kilometer i timen. Foto: AP Photo/Francois Mori/NTB Vis mer
Publisert

Endringen i Paris trådte i kraft mandag og gjelder nesten hele byen. Bare på Champs-Élysées og noen andre brede gater blir det lov å kjøre fortere.

Drosjesjåfører og pendlere raser mot tiltaket. Men meningsmålinger viser at de fleste parisere støtter det og håper byen blir tryggere og at det blir mindre støy.

Byrådet håper også å senke klimautslippene, redusere antall ulykker og bedre forholdene for fotgjengere. Syklistene har allerede fått en rekke nye sykkelfelter.

Tidligere i år ble 30 km/t innført i store deler av Brussel. Samme fartsgrense gjelder i rundt 80 prosent av gatene i Berlin og i deler av Madrid, London og Amsterdam.

Samtidig er det kjent at spanske trafikkmyndigheter har besluttet å innføre 30-sone på enkelte veier i landets byer.

Nytt trafikksikkerhets-program

I slutten av mai i år arrangerte FN en verdensomspennende trafikksikkerhetsuke, der en fartsgrense på 30 km/t i byene var det store temaet. Organisasjonen mener at en slik fartsgrense på veier der biler og mennesker ferdes sammen vil redde mange liv og alvorlige skader på myke trafikanter, som fotgjengere og syklister.

Senere i september skal EU-parlamentet stemme over et trafikksikkerhetsprogram for perioden 2021–2030, hvis hovedmål er å redusere antall alvorlig skadde og drepte i trafikken med 50 prosent innen 2030.

Trafikksikkerhetsprogrammet omhandler blant annet infrastruktur, automasjon, ruspåvirket kjøring og fartsgrenser, der et av forslagene er å innføre en fartsgrense på 30 kilometer i alle byer.

Dersom forslaget blir vedtatt vil det også gjelde i norske byer.

European Transport Safety Counsils forslag om at 30 km/t er en riktig fartsgrense på veier der biler og sårbare trafikantgrupper ferdes sammen, begynner dermed å få utbredelse. ETSC påpeker også at økte kontroller og bedring av infrastrukturen på de aktuelle veiene, også må på plass for å få ned hastigheten.

Syns det er en god idé

Da Dinside snakket med Trygg Trafikk i juni uttrykte de seg positive til forslaget.

– Vi er positive til en slik fartsgrense, på strekninger i byer hvor det er mange myke trafikanter. Dette er spesielt relevant når det skal legges til rette for at flere skal sykle og gå i byene, fortalte senior kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen, i Trygg Trafikk.

Samtidig uttalte Guro Ranes, som har ansvar for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, at hun ikke tror det vil bety store endringer i det norske regelverket.

– Selv om den generelle fartsgrensen innenfor tettbygd strøk er 50 km/t i Norge, bruker vi fartsgrense-kriteriene for å vurdere bruk av 30 og 40 km/t på veier og gater i tettbygd strøk. 30 km/t kan brukes på gater som går gjennom boligbebyggelse, steder med mange gående og syklende og langs strekninger ved barneskoler. 40 km/t kan brukes på veier som går gjennom byer og tettsteder og som har mer karakter av å være gjennomgående transportårer, sa Ranes til Dinside i juni.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer