Maksimum antioksidant

Antioksidantene i maten får æren for å beskytte deg mot flere alvorlige sykdommer og motvirke aldring. Slik får du i deg masse av godsakene:

Publisert
Sist oppdatert

Akkurat nå pågår det en kamp i kroppen din. Slemme frie radikaler angriper cellene dine og gjør deg mer utsatt for sykdommer som kreft og hjerteproblemer.

Cellene brytes ned en for en, og denne prosessen vil over tid gjøre deg sliten, gammel og syk

Men heldigvis finnes det hjelp. Som en hvit ridder til hest raser antioksidantene rundt i kroppen din på jakt etter celler i nød. Antioksidantene bryter ned de frie radikalene og er din beste allierte om du vil holde deg frisk og ung.

Bønner og bærDe viktige antioksidantene får du i deg gjennom å spise riktig mat. Og hva som er riktig mat, ja det er et spørsmål som mange lærde strides om.

Mye tyder derimot på at du vil finne de aller høyeste konsentrasjonene av antioksidanter i bønner og bær. Tørkede bønner topper listen fra det amerikanske landbruksdepartementet (USDA) over hvilke matvarer som inneholder mest antioksidanter.

Blåbær er også en glimrende kilde til de sunne stoffene. Andre bær og frukt med mørk blå farge, som plommer eller bjørnebær er også sterkt anbefalt.

Sommeren og høsten er med andre ord en perfekt årstid for å fylle opp med antioksidanter. Ferske jordbær, epler og kirsebær er bare noen andre eksempler på riktig mat for kroppen din.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer