Nasjonal miljømerking og prikkbelastning av matvarer

Mange er positive til en miljømerking av matvarer

Slik kan handlekurven din bli gransket og karaktersatt etter hvor miljøvennlige matvarer du kjøper.

SLIK KAN MATVARENE MILJØMERKES: Idéen er at du enkelt skal kunne se hvilket miljøavtrykk varen du handler setter, fra dyrking via behandling, transport og til du kan plukke den fra hyllene i butikken. Montasje: Foto fra NTB Scanpix/Illustrasjon fra Fredrik Lien Bjørgmo
SLIK KAN MATVARENE MILJØMERKES: Idéen er at du enkelt skal kunne se hvilket miljøavtrykk varen du handler setter, fra dyrking via behandling, transport og til du kan plukke den fra hyllene i butikken. Montasje: Foto fra NTB Scanpix/Illustrasjon fra Fredrik Lien Bjørgmo Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Design og arkitektur Norge (DOGA) har nylig kåret årets «Nykommere» innen design- og arkitektur-feltene.

Et av konseptene som nylig har vunnet, er Fredrik Lien Bjørgmos idé om en nasjonal miljømerking av matvarer.

Miljømerkingen er tenkt å skulle gi forbrukeren informasjon om miljøavtrykket for hver enkelt matvare – og på kassakvitteringen – med et lettfattelig prikk- og bokstavsystem.

Både dagligvarebransjen og miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender er positive til en slik merking.

– Ser ut som en smart idé

– Framtiden i våre hender har lenge jobbet for en klimamerking av matvarer, og dette ser ut til å være en smart måte å gjøre det på, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, til Dinside.

Ideen om miljømerking omfatter både en merking av de enkelte matvarene og en samlet miljøkarakter på hele handleturen din – som kommer til syne på kassakvitteringen.

Den består av et gradert prikk- og bokstavsystem som du kan se i illustrasjonen nedenfor: A er best, med lavest miljøavtrykk – og G er verst.

– Det er viktig at kunder får relevant miljøinformasjon i kjøpsøyeblikket. Grepet med å gi en samlekarakter på kassakvitteringen er veldig smart, sier Riise i Framtiden i våre hender til Dinside.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer