Mange forbrukere føler seg lurt i butikken

Fire av ti norske forbrukere føler seg lurt som følge av for dårlig opprinnelsesmerking på matvarer. Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.

MATBUTIKK: En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at mange føler seg lurt i matbutikken. Foto: Terje Pedersen / NTB
MATBUTIKK: En undersøkelse fra Forbrukerrådet viser at mange føler seg lurt i matbutikken. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Forbrukerrådet tolker nå resultatene av en undersøkelse om opplevelse av, og holdning til hvordan mat merkes med opprinnelsesland.

Foreløpige tall viser at 41 prosent av norske forbrukere har følt seg lurt når de har handlet råvarer de trodde var av norsk opprinnelse, skriver Nationen.

Ifølge Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet er plasseringen av produktene i butikken med på å skape forvirring.

– Når emballasjen for kjøtt fra Norge og kjøtt fra Tyskland er identisk og plasseres side om side i butikkhyllene, ender forbrukere med ønske om å kjøpe førstnevnte gjerne opp med to ting: feil produkt og følelsen av å ha blitt lurt, sier Instefjord.

– I mange tilfeller kommer det ikke engang fram av emballasjen hvor produktet kommer fra, sier han.

Når så mange norske forbrukere har følt seg lurt av for dårlig opprinnelsesmerking er dagens ordning åpenbart ikke god nok, sier Instefjord.

Får støtte

Forbrukerrådet får støtte fra Norges Bondelag , som mener regelverket må bli tydeligere og bedre.

– Når forbrukeren sier så tydelig ifra om at opprinnelse på maten de kjøper ikke er godt nok merket, er det en tydelig beskjed om at bransjen må skjerpe seg. Forbrukeren er opptatt av merking, og det må også bransjen være, sier leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer