Forbrukerrådet tolker nå resultatene av en undersøkelse om opplevelse av, og holdning til hvordan mat merkes med opprinnelsesland.
Foreløpige tall viser at 41 prosent av norske forbrukere har følt seg lurt når de har handlet råvarer de trodde var av norsk opprinnelse, skriver Nationen.
Ifølge Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet er plasseringen av produktene i butikken med på å skape forvirring.
– Når emballasjen for kjøtt fra Norge og kjøtt fra Tyskland er identisk og plasseres side om side i butikkhyllene, ender forbrukere med ønske om å kjøpe førstnevnte gjerne opp med to ting: feil produkt og følelsen av å ha blitt lurt, sier Instefjord.
– I mange tilfeller kommer det ikke engang fram av emballasjen hvor produktet kommer fra, sier han.
Når så mange norske forbrukere har følt seg lurt av for dårlig opprinnelsesmerking er dagens ordning åpenbart ikke god nok, sier Instefjord.
Får støtte
Forbrukerrådet får støtte fra Norges Bondelag , som mener regelverket må bli tydeligere og bedre.
– Når forbrukeren sier så tydelig ifra om at opprinnelse på maten de kjøper ikke er godt nok merket, er det en tydelig beskjed om at bransjen må skjerpe seg. Forbrukeren er opptatt av merking, og det må også bransjen være, sier leder i Norges Bondelag, Bjørn Gimming.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger