I august i fjor kunne Dagbladet fortelle om hvordan kjendiser blir utnyttet i svindelannonser for Bitcoin.
Nettopp slike falske annonser på sosiale medier, der kjendiser tilsynelatende forteller om sine vellykkede investeringer, har vært et økende problem i 2019, ifølge Terje Aleksander Fjeldvær, leder for DNBs Financial Cyber Crime Center.
Kraftig økning
Tall fra DNB viser at mens 469 personer ble lurt til falske investeringer på nett i 2018, var det hele 725 personer som ble svindlet i 2019.
- Vi registrerte i 2019 at 125 prosent flere kunder ble lurt i såkalte investeringsbedragerier sammenliknet med 2018. Da vi startet å jobbe med disse sakene for noen år siden, så vi at mengden kunder som ble lurt var menn i alderen 35 pluss. Dette kan ha sammenheng med høy risikovilje og ønske om rask gevinst med lavest mulig innsats, sier Fjeldvær.
Han forteller videre at de i løpet av de to siste årene har sett en dreining mot at eldre kunder blir lurt. Disse kundene blir gjerne lurt til å handle kryptovaluta.
- Mange av de falske sidene er profesjonelt laget. Ofrene ser innskuddene sine og en falsk, urealisert gevinst. De blir også kontaktet av en falsk rådgiver som er god på manipulasjon og overtaler dem til å investere mer, forteller han.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger