Regler for markedsføring:

- Mange opplever aggressiv markedsføring

Innføringen av den nye personvernforordningen, GDPR, har ført til ekstra mange klager til Datatilsynet for brudd på reglene.

MARKEDSFØRING: Flere klager til Datatilsynet, og mange av klagene gjelder markedsføring. Foto: NTB Scanpix
MARKEDSFØRING: Flere klager til Datatilsynet, og mange av klagene gjelder markedsføring. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Det er nå 10 måneder siden den nye personopplysningsloven, GDPR, trådte i kraft i Norge.

Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet forteller om økt oppmerksomhet og henvendelser fra enkeltpersoner og folk flest som reagerer eller lurer på hvordan personopplysninger om dem brukes.

Også antallet klager har økt sammenlignet med samme tid i fjor.

- Av rene klagesaker har vi for tiden 336 klager under behandling. I fjor på samme tid var tallet 208, sier Dahl.

Mange klager på markedsføring

Klagene dreier seg ifølge Datatilsynet særlig om forbrukerspørsmål og arbeidsliv.

- Klager på telefoner og e-poster med markedsføring får stor oppmerksomhet. Mange opplever aggressiv markedsføring om produkter og lån som de ikke har spurt om selv, forteller Dahl, og utdyper:

- Vi har fått henvendelser fra folk som føler seg invadert, at de lures og lokkes inn i noe som man ikke ønsker å være med på og at ens egne personopplysninger er i omløp og misbrukes, sier Dahl.

Hun legger til at mange har spørsmål om samtykke i kundeforhold, eller sletting, deriblant hvilke rettigheter man har knyttet til innsyn i egne personopplysninger.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer