Matpriser:

Massivt Grandis-kutt: - Kaos

Kiwi kutter prisen på en rekke bestselgere, og forbrukere er vinnerne, sier dagligvareekspert Odd Gisholt.

PRISJUBEL: Til sammenlikning var prisen for et år siden 55,60 kroner. Foto: Elisabeth Dalseg
PRISJUBEL: Til sammenlikning var prisen for et år siden 55,60 kroner. Foto: Elisabeth Dalseg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alle dagligvarekjedene kuttet priser ved inngangen til det nye året, men priskrigen er ikke slutt. Nå har Kiwi kuttet prisen med 20 prosent eller mer på en rekke bestselgere.

Her er varer fra kjente merker, som Toro tomatsuppe, med eller uten makaroni, Mills kaviar, Stranda spekeskinke, Prior lårfilet, Bremykt og Milo - men også egne merkevarer som First Price grillede kyllinglår, Eldorado tortillas, og First Price kjøttdeig.

Det største kuttet, og rosinen i pølsa, er kanskje likevel Grandiosa, der prisen er halvert fra 59,90 kroner til 29,90.

Det er flere volumvarer her, på både den ene og den andre måten, som 1,75 liter lettmelk fra Q, 2 kilo siktet hvetemel, Wasa Husman topakk og Eldorado XXL pizzabunn fullkorn.

Konkurrentene følger hverandre tett, og stikkprøver DinSide har tatt viser at du får tilsvarende priser på de samme produktene også hos de mest arge konkurrentene.

- En gavepakke

- Nå er det kaos, sier dagligvareekspert Odd Gisholt, tidligere professor ved BI, til DinSide.

Rundt årsskiftet satt Extra ned prisen på 150 varer, og de andre fulgte hakk i hæl: Rema 1000 frosset prisen på 1000 varer og Kiwi kuttet prisen på sunne varer.

DYRE MATVARER: Synes du også at maten har blitt veldig dyr? Vi har tre veldig gode tips til deg som vil spare litt penger når du er på butikken. Video: Embla Hjort-Larsen / Elisabeth Dalseg. Vis mer

- Når Kiwi nå sier at de skal sette ned prisene med 20 prosent på 150 varer, er det ikke helt greit for oss som forbrukere å følge med i svingene. Men jeg pleier å si det sånn at det hele er en gavepakke til oss forbrukere, så nå går prisen på en rekke varer ned.

Den nye priskrigen

Konkurransen om kundene, og å være billigst, er knallhard, og for et år siden tok den en litt ny vending, ifølge Gisholt.

- Det var da det begynte, den nye priskrigen. Alle skulle sette opp prisene som vanlig 1. februar, men i stedet sa Kiwi at «nei, vi setter ikke opp prisene, vi holder dem nede», og så har det vært en masse rare tilbud i året som gikk.

Det kan være vanskelig å ha oversikt, men Konklusjonen hans er likevel klar: Dette er bra for forbrukerne.

- Det er lavpriser som gjelder, men du må følge godt med i timen.

Han tror det vil komme flere tilbud vår vei i dagene og ukene som kommer.

- Det er klart at nå skjelver vel Rema 1000 litt i buksene, de har frosset prisen på 1000 varer, men det er det ikke så lett å holde oversikt over, selv om det er markert i butikk.

- Å fryse prisene er en ting, men å sette ned er noe annet. Nå er det en voldsom hard konkurranse, særlig mellom Kiwi og Rema, og Extra følger på.

Han tror heller ikke at supermarkedene har råd til å sitte på gjerdet, og at kuttene eller kuppene vil spre seg også dit.

- Supermarkedene er 10-20 prosent dyrere, så da kommer vel de også med nye tilbud, nye tikronersmarkeder, et cetera, sier han, og avslutter:

- Alt i alt er dette bare bra for forbrukerne.