Mat for løpere

Med riktig kosthold kan du yte enda bedre.

En neve mandler om dagen kan utgjøre stor forskjell. Foto: Science Photo Library
En neve mandler om dagen kan utgjøre stor forskjell. Foto: Science Photo Library Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Riktig mat og trening hører sammen, og det du putter i deg både før og etter en løpetur kan ha stor innvirkning resultatene. Det trenger verken være komplisert eller dyrt å få i seg riktig kost, det gjelder bare å vite hva kroppen din trenger for å yte maksimalt.

50 energiske tipsGå deg slank

Disse matvarene er spesielt gunstige for deg som jogger jevnlig.

Mandler:

Med sitt høye innhold av vitamin E, forebygger disse nøttene vonde muskler. Ta en håndfull hver morgen,og snack gjerne opp til fem ganger om dagen.

Appelsiner:

Denne frukten er proppfull av vitamin C, som hjelper deg med å lege musklene. Appelsiner bidrar også med å absorbere jern, et viktig mineral som forbygger sykdom og øker energinivået.

Søtpoteter:

Disse smakfulle grønnsakene inneholder energiberikende karbohydrater og betakaroten, pluss mineraler som potassium og magnesium, som løpere mister når de svetter. I en medium søtpotet finner du ikke mer enn 100 kalorier, så bytt den gjerne ut med poteten, og innta to til tre ganger i uken.

Tunfisk:

Spiser du tunfisk etter en treningsøkt, hjelper du kroppen med å bygge opp musklene igjen. En porsjon inneholder cirka halvparten av ditt dagsbehov for proteiner, samtidig som du får i deg hjertesunne omgea 3-fettsyrer.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.