Maten som gjør deg glad

Harvard-forskere sier enkelte matvarer kan ha en antidepressiv effekt ikke ulik den man får av lykkepiller.

Publisert
Sist oppdatert

Forskere fra Harvard McLean Hospital mener at Omega-3 fettsyrer og uridin, som er en av byggestenene i DNA, kan ha en positiv virkning på psyken.

Forskningen er på et tidlig stadium og er ennå ikke prøvd ut på mennesker. Men studiene viser er at enkelte typer mat kan ha en god effekt som behandling og forebygging av depresjoner.

LaboratorieforsøkForskerne matet laboratorierotter med omega-3 fettsyrer og uridin. I tillegg ble en referansegruppe med rotter forsynt med vanlig antidepresiv-medikamenter.

Omega-3 dietten viste resultater etter en måned, og uridin ga effekt så lenge rottene ble matet med store nok mengder. Da forskerne ga rottene både omega-3 fettsyrer og uridin samtidig oppførte rottene seg likt som de som gikk på medisiner innen ti dager.

Forskningslederen Bill Carlezon mener omega-3 fettsyrer og uridin kan ha en positiv effekt på depresjoner og håper at disse stoffene kan bli et alternativ til vanlige medikamenter i fremtiden.

Disse matvarene gjør deg gladTran og fet fisk som makrell, sild, laks og ørret inneholder mye omega-3 fettsyrer. Men man får også omega-3 fettsyrer fra plantefett som soyaolje, olivenolje og maisolje for å nevne noen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.