Måtte gi ut fødselsnummer for å kjøpe brødrister

Nå vil Datatilsynet vurdere bruken av fødselsnummer i Norge.

FØDSELSNUMMER: Venstre-leder Trine Skei Grande forteller at hun ble bedt om å oppgi fødselsnummer da hun skulle kjøpe en brødrister. Foto: CAROLINE ROKA/VENSTRE
FØDSELSNUMMER: Venstre-leder Trine Skei Grande forteller at hun ble bedt om å oppgi fødselsnummer da hun skulle kjøpe en brødrister. Foto: CAROLINE ROKA/VENSTRE Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg har opplevd å få beskjed om å oppgi fødselsnummer da jeg skulle kjøpe en brødrister, forteller Venstre-leder Trine Skei Grande i forbindelse med en konferanse om identitetstyveri.

Og hun er ikke alene. Mange forbrukere har opplevd å måtte levere fra seg sensitive personopplysninger for å kunne kjøpe varer i butikk og på nett.

Datatilsynet er svært kritiske til at du er nødt til å gi fra deg denne typen informasjon når det ikke skal være nødvendig.

- Vi ser at det spørres om fødselsnummer i alt for mange sammenhenger. Du blir for eksempel spurt om å oppgi nummeret ditt når du kjøper ting på nettet, selv om det ikke skal foretas noen kredittvurdering, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet til DinSide.LES OGSÅ: - Kommer til å bli lite gøy å være norsk

Vil vurdere til neste år

Thon sier Datatilsynet mottar mange klager fra forbrukere som har blitt bedt om å oppgi fødselsnummer. Mange spør hvorfor butikkene ikke bruker for eksempel et kundenummer i stedet for fødselsnummer til å identifisere kunden.

Datatilsynet vil nå vurdere om bruken av fødselsnummer bør innskrenkes.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer