Medlemskort er egentlig "overvåkningskort"

Å vite nøyaktig hva du gjør i butikken skal være den virkelige gullgruven.

BONUS OG OVERVÅKNING: Medlemskortene gir deg litt billigere handlekurv, og du gir dem data om dine handlevaner.  Foto: Øyvind Paulsen
BONUS OG OVERVÅKNING: Medlemskortene gir deg litt billigere handlekurv, og du gir dem data om dine handlevaner. Foto: Øyvind Paulsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

DinSide har tidligere fortalt hvordan Coop overvåker handlekurven din gjennom deres medlemskort, eller kundelojalitetsprogram (KLP) som bransjen kaller det.

Hver gang du bruker Coop-kortet blir alle kjøpene registrert, og dataen sendt til analyse. Basert på resultatene får du blant annet tilsendt verdikuponger tilpasset det du pleier å handle. På den måten kan en barnefar få tilbud på bleier, og en ungkar tilbud på frossenpizza. Også Trumf gjør dette, og det er ingen grunn til å tro at det blir noe mindre overvåking i fremtiden.

Les mer om dette: – Kundene godkjenner Coops vilkår når de oppretter medlemskap hos oss!

Å vite hva du handler kan virke som en bonus for butikkene som allerede har medlemskort. Men slik er det ikke nødvendigvis.

"Flere av spesialistene (...) mener den virkelige verdien i et KLP ligger i den informasjonen man får tilgang til om sine kunder" skriver nemlig førsteamanuensisene Matilda Dorotic og Line Lervik Olsen ved Handelshøyskolen BI i siste utgave av fagbladet Magma.

Den ti sider lange fagartikkelen gir butikker gode grunner til å bruke slike programmer, og oss forbrukere en titt bak scenen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer