Melatonin fremmer søvnen

Søvnhormonet melatonin produseres naturlig i hjernen. Med god søvnhygiene styrker du produksjonen. Hvis du må skifte døgnrytme, kan du også bruke et melatonintilskudd.

Publisert
Sist oppdatert

Melatonin fremmer søvnenSøvnhormonet melatonin produseres naturlig i hjernen. Med god søvnhygiene styrker du produksjonen. Hvis du må skifte døgnrytme, kan du også bruke et melatonintilskudd.

Doktor Bernt Rognlien

Søvnproblemer er en av de viktigste årsakene til at pasienter oppsøker lege. Symptomene er innsovningsvansker, avbrutt søvn eller tidlig oppvåkning.

En av tre nordmenn har problemer med å sove om natten. Mer enn en av 20, fem prosent, bruker sovemidler regelmessig, for det meste vanedannende medisiner. Slike medisiner sitter i kroppen utover dagen og gjør oss sløvere, mindre oppmerksomme og farligere både i trafikken og yrkeslivet.

Årsaker til søvnproblemerDet er mange årsaker til søvnproblemer, som dagligdagse problemer, konflikter, stress, økonomi, bekymringer eller lignende. Psykiske lidelser, angst og spenninger kan gi innsovningsvansker, mens depresjon ofte gjør at du ofte våkner for tidlig om morgenen. Kaffe, te og tobakk på kveldstid kan gi innsovningsvansker. En rekke medisiner kan også forårsake søvnvansker. Støy, lys og andre ytre forstyrrelser kan gjøre det vanskelig å sove.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer