Mener Hafslund villeder strømkunder

Kraftleverandøren Hafslund slutter å sende ut tilbud om såkalt Garantipris på strøm etter kritikk om villedende markedsføring fra Forbrukerombudet.

Publisert
Sist oppdatert

- Hafslund skyver kundene over på et nytt produkt uten å informere om at de har et annet produkt som er enda billigere, mener forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerombudet har mottatt flere henvendelser fra Hafslund-kunder som har avtale med Hafslund Strøm om levering av strømproduktet Variabel pris.

Kundene har mottatt et brev fra selskapet hvor det opplyses at avtalen fra 1. september vil endres til å gjelde produktet Garantipris.

- Illojalt

Dermed overføres kundene uoppfordret til et annet produkt enn de selv har valgt. Dette er etter ombudets mening et forsøk på å dempe konkurransen ved å berolige kunder som ellers kunne ha vurdert et billigere, konkurrerende produkt.

- Det er illojalt overfor kundene ikke å gi en bredere orientering om hvilke valgmuligheter Hafslund kan tilby. Det burde være naturlig å orientere om et tredje produkt, Direkte variabelpris, som er billigere, mener Thon.

Slutter

Katarina Finneng, informasjonssjef i Hafslund, sier selskapet tar kritikken alvorlig.

- Intensjonen med tilbudet var å gi kundene et bedre produkt, ikke å villede. Vi trenger litt tid på å vurdere kritikken før vi beslutter hva vi skal gjøre. I mellomtiden vil vi ikke sende ut tilbudet om Garantipris til flere kunder, sier hun til NTB.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer