Mener kundene bør betale

Sentralbanksjefen liker dårlig at bankene fjerner gebyrene.

Publisert
Sist oppdatert

Flere banker har i det siste redusert eller fjernet gebyrer på mange betalingstjenester. Dette faller i dårlig jord for sentralbanksjef Svein Gjedrem.

Les også:Fjerner gebyrene

- Det er ikke til det beste for bankkundene, sier Gjedrem.

Han er bekymret over at tapte inntekter, som følge av reduserte gebyrinntekter, vil resultere i et dårligere og mindre sikkert betalingssystem for kundene.

- Det krever store investeringer å gjøre betalinger sikre og effektive. Svikt i inntektene kan redusere evnen og viljen til å utvikle enda mer effektive og sikrere betalingstjenester, sier Gjedrem.

- Det er samlet sett en ulempe, hvis bankene må dekke mer av kostnadene på andre områder enn gebyrer, sier Gjedrem.

Usedvanlig effektivt

Sentralbanksjefens kritikk kom i forbindelse med at Norges Bank legger fram den årlige rapporten om betalingssystemer i Norge. Der kommer det fram at Norge har svært effektive systemer.

- Det er enormt mye lettere for kundene å gjennomføre en betaling i dag enn det var på 1980- og inn på 90-tallet. De fleste av oss skulle ønske det var ett eller to kidnummer mindre når vi betaler, men ellers går det usedvanlig effektivt, sier sentralbanksjefen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer