«Nordea har opplevd flere forsøk på e-postsvindel i løpet av de siste ukene. Svindlere har opprettet nettsider og e-postadresser i Nordeas navn for å hente innloggingsdetaljer til kunders nettbank» meldte Nordea 6. mai i år.
Nå, fem måneder etter, letter Nordea på sløret og forteller hva som faktisk skjedde i løpet av den klassiske phishing-kampanjen.
Og Dinside kan her fortelle deg hvor mange som ble lurt, hvem som ble lurt og hvordan det gikk med dem.
LES OGSÅ: Slik ser du forskjell på falske og ekte e-poster
Lasta ned fangsten
Alt var helt etter boka: Svindlerne sendte ut en haug e-poster som utga seg for å være fra Nordea. Mottakerne ble bedt om å logge seg inn på nettbanken, ved å følge en lenke.
E-postadressene skal ikke ha lekket fra Nordeas systemer, og som vi har forklart tidligere, var det trolig bare tilfeldig hvorvidt de faktisk havnet i innboksen til Nordea-kunder.
Lenka i e-posten sendte ofrene til en kopi av Nordeas egen nettbank, hvor kundene ble bedt om å oppgi blant annet fødselsnummerne sine, passord og engangskode.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger