Mer styrke med riktig trening

Har du bestemt deg for å trene styrke på en effektiv måte? Det er bra, men vær obs på alle mytene om styrketrening.

Publisert
Sist oppdatert

Jeg får flat mage ved å ta 100 sit-ups daglig.Ønsker du en flat mage hjelper det dessverre ikke å pese seg gjennom hundrevis av sit-ups hver kveld. Du må variere mellom styrketrening og kondisjonstrening, samt ha et sunt kosthold. Det er disse tre kombinasjonene som gir gode forutsetninger for et en flatere mage.

Jeg får store muskler av å trene styrke.Om du trener styrke en eller to ganger i uken, har du like vel en lang vei å gå før du ser ut som Mike Tyson. Det skal faktisk ganske mye til for at du legger på deg.

- En mann kan sjelden legge på seg mer enn 2,5 kg muskelmasse i løpet av et år med styrketrening - og da skal det trenes hardt, og utelukkende styrketrening nærmest uten innslag av kondisjonstrening, sier helse- og treningsterapeut Halvor Lauvstad til Dagbladet, og legger til at for kvinner er det enda vanskeligere.

Kombinerer du styrketrening med kondisjonstrening, er det lite sannsynlig at du vil ende opp som en vandrende muskelbunt.

Jeg blir støl av styrketrening.Som ved annen uvant aktivitet vil du føle deg litt støl de første gangene du trener styrketrening. Det er fordi du ikke er vant til å bruke de musklene du bruker under aktiviteten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer