- Det har gått i 150 kilometer i timen her. Jeg tror jeg har fått mellom 100 og 150 tilbakemeldinger om dagen, fra folk som lurer på hvorfor jeg har ringt dem.
Det forteller Hans Christian Færden til Dinside. På det meste ringte det noen hvert tredje minutt som lurte på hvorfor Færden hadde ringt dem. Men Færden hadde aldri ringt dem.
De som hadde ringt, var de velkjente Microsoft-svindlerne. De som på engelsk sier de ringer fra Microsofts kundeservice, og hevder at du har problemer på PC-ene din de kan fikse for en sum penger.
For å få flere nordmenn til å ta telefonen når de ringer, har svindlerne begynt å forfalske nummeret de ringer fra. Ofrene får altså opp norske nummer på skjermen når de ringer, selv om svindlerne egentlig sitter på en helt annen kant av verden, bak helt andre nummer.
Og ett av nummerne svindlerne bruker, 917 56 800, er Færden sitt.
- Etter noen få timer lå nummeret mitt på telefonterror.co.no, forteller han til Dinside.
LES MER: Slik gikk det da Microsoft-svindlerne ringte Dinside
Blir misbrukt, ikke stjålet
Færden bruker ICE.net som sin operatør. Administrerende direktør Eivind Helgaker sier til Dinside at de leier alle tjenestene sine fra Teliasonera, og sender oss videre dit.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger