Alarm-kunder kan ha betalt for mye

Milliardsøksmål mot alarmselskaper

Saksøker Sector Alarm og Verisure på vegne av 400.000 kunder, som skal ha blitt overfakturert.

HISTORISK SØKSMÅL: Advokat Jan Magne Langseth (t.v), leder Frank Bredal i Alarmkundeforeningen (i midten) og styreleder Henrik A. Jensen i Therium Nordic.
HISTORISK SØKSMÅL: Advokat Jan Magne Langseth (t.v), leder Frank Bredal i Alarmkundeforeningen (i midten) og styreleder Henrik A. Jensen i Therium Nordic. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Alarmkundeforeningen saksøker alarmselskapene Sector Alarm AS og Verisure AS for mellom 1 og 2 milliarder kroner. Det kommer fram i en pressemelding fra selskapet.

Historisk søksmål

Ifølge pressemeldingen er dette et historisk søksmål på vegne av om lag 400.000 nordmenn som var selskapenes boligalarmkunder i årene 2011 til 2017.

Det er advokat Jan Magne Langseth på vegne av Alarmkundeforeningen som har prosessvarslet alarmselskapene Sector Alarm AS og Verisure AS om et historisk gruppesøksmål på vegne av om lag 400.000 nordmenn som var selskapenes boligalarmkunder i årene 2011-2017.

- Dette er alvorlig kriminalitet. Det er veldig spesielt at forbrukere som er skadelidende ikke kompenseres, derfor kommer dette søksmålet nå. Formålet er å sørge for at kundene får kompensert det de har betalt for mye som følge av samarbeidet mellom de to alarmselskapene. Dette er vanlig i Europa i forbindelse med konkurransekriminalitet. Kravet vil være relativt betydelig. Grunnen til gruppesøksmål er at en forbruker ikke ha anledning til å hevde sin rett alene, kravene vil være for små. Derfor er gruppesøksmålet valgt, sa advokat Langseth på pressekonferansen tirsdag formiddag, og la til at domstolen skal ta stilling til om denne type søksmål skal føres i Norge og at dette er eneste reelle mulighet for forbruker til å få erstatning.

Teknisk likt DNB-søksmålet

Advokat Langseth trekker en parallell til gruppesøksmålet mot DNB, og sier på pressekonferansen at de to sakene er like teknisk, bortsett fra at i dette tilfellet følges konkurranselovgivningen.

Den gangen gikk Forbrukerrådet til søksmål mot DNB på vegne av 180.000 kunder og vant på alle områder. Saken endte i Høyesterett og ble avgjort i februar 2020, hvor DNB måtte betale om lag 350 millioner til de 180.000 kundene i det som den gangen ble omtalt som Norges største gruppesøksmål.

Leder Frank Bredal i Alarmkundeforeningen var selv en del av gruppesøksmålet mot DNB.

- Bøtene alarmselskapene fikk, vil ikke komme kundene til gode. DNB-saken lå i bakhodet, hvor jeg var en del av søksmålet. Jeg som kunde fikk tilbakebetalt det jeg hadde betalt for mye.

Overfakturering

Foreningen mener at alarmselskapenes gjennom ulovlig kartellvirksomhet i denne perioden har overfakturert kundene mellom 1 og 2 milliarder kroner, heter det i pressemeldingen. Overfaktureringen kreves i søksmålet tilbakebetalt til kundene. Konkurransetilsynet har tidligere ilagt de to selskapene bøter på tilsammen over 1.2 milliarder kroner for forholdene. Det er første gang et slikt gruppesøksmål i en konkurransesak prøves for norsk rett, ifølge pressemeldingen.

Bakgrunnen for søksmålet

20. juni 2017 gjennomførte Konkurransetilsynet bevissikring hos Verisure AS og Sector Alarm AS, med mistanke om ulovlig prissamarbeid. To år senere – 17. juni 2019 – varslet tilsynet de to selskapene om ileggelse av rekordhøye bøter på henholdsvis 784 og 428,4 millioner kroner. Vedtak mot Sector Alarm ble truffet 4. juli 2019, og selskapet ble ilagt gebyr på 467,3 millioner. Vedtaket mot Verisure ble fattet 25. november 2020, og gebyret ble fastsatt til 766 millioner.

Tilsynet mener at de to aktørene i denne perioden samarbeidet om å ikke selge boligalarmer til hverandres kunder ved dørsalg, og i stedet delte kundene mellom seg uten å konkurrere om dem. Det ulovlige samarbeidet har skjedd over hele landet, i strid med Konkurranseloven §10 og EØS-avtalens artikkel 53, heter det i pressemeldingen.

Sector Alarm godtok vedtaket og den historiske boten, mens Verisure fortsatt ikke har respondert formelt på sitt ilagte overtredelsesgebyr på 766 millioner kroner. Fristen selskapet har for å klage dette inn for Konkurranseklagenemnda er 25. mai i år (kilde: Konkurransetilsynet).

Uenige

Verisure er ikke enige i Konkurransetilsynets beslutning, og ønsker ikke å kommentere gruppesøksmålet.

- Vi har ingen kommentar. Vi er uenige i Konkurransetilsynets beslutning i fjor og fortsetter å fokusere på anken. Det norske markedet vi opererer i preges av sterk konkurranse og store investeringer i innovasjon, markedsføring og salg. Vi fortsetter å være dedikert til å opptre etisk og til full etterlevelse av alle gjeldende lover og regler. Vi er for sterk konkurranse mellom aktørene i markedet, da dette gjør oss enda bedre, skriver pr-ansvarlig i Verisure, Glenn Ø. Støldal, i en e-post til DinSide.

Uenige, men vedtok boten

Sector Alarm valgte å vedta boten, og bekrefter å ha mottatt dagens prosessvarsel.

- Vi kan bekrefte at Sector Alarm i dag har mottatt et prosessvarsel. Sector Alarm har derimot ikke mottatt noen stevning. Eventuelt når en stevning mottas, vil vi bruke tid på å sette oss nærmere inn i den, skriver advokat Håkon Cosma Størdal i Advokatafirmaet Wiersholm på vegne av Sector Alarm i en e-post til DinSide.

- Sector Alarm opplever konkurransen i alarmmarkedet som tøff, og jobber hardt for å beholde og vinne kunder. Sector var derfor ikke enig i Konkurransetilsynets vedtak, men valgte å vedta gebyret for å bli ferdig med saken og legge den bak seg. Sector Alarm ønsker å bruke energien på å tilby kundene et best mulig alarmprodukt, fortsetter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer