Mirakelmat for hjertet

Riktig mat kan beskytte deg, mens feil mat kan være den reneste dødsfellen.

Colourbox.com:Illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.com
Colourbox.com:Illustrasjonsfoto Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Når målte du kolesterolet ditt sist? Kanskje er du blant dem som bør være litt bevisst på hva du putter i munnen?

Det kan faktisk være enkelt å leve hjertevennlig hvis du bare har kjøleskapet fullt av riktig mat.

Her får du tips til god mat som senker kolesterolet, og mat du absolutt bør styre unna:

Les også: Arvelig kolesterol dreper tusener

Oljer: I mange vegetabilske oljer og annen vegetabilsk mat finnes det rikelig med sunne fettsyrer og planteoljer.

Velg riktig fett: Umettede og flerumettede fettsyrer finnes for eksempel i oliven og rapsolje, myke margariner, fisk, nøtter og mandler. Spis gjerne fet fisk et par ganger i uken.

Frossen frukt og grønt: Inneholder sunne fibre og er fullproppet med antikosidanter. Europeiske kardiologer anbefaler minst et halvt kilo frukt og grønt om dagen.

Slik får du i deg fem om dagen

Alkohol: Et glass vin om dagen kan øke det gode kolesterolet og dermed beskytte hjertet. Men vis måtehold.

Supermat: Det finnes produkter som spesielt er fremstilt for å senke kolesterolnivået, for eksempel drikkeyoghurter eller ulike musliblandinger.

Les også: Frokosten kan redde livet ditt

Maten som kan være farlig

Kutt ned på mettet fett og transfett: Fløte, ost, snacks, wienerbrød og godteri er fy-fy.

Raske karbohydrater: sukker, og hvitt brød metter bare en liten stund, men du blir fort sulten igjen. Innebærer en risiko for søtsug og overvekt.

Eggeplomme: Har man høyt kolesterol kan det være lurt å spise egg med forsiktighet. Halvparten av legene i Norge, mener imidlertid at egg ikke har en negativ påvirkning på kolesterolet hos folk flest.

Alkohol i store mengder:Anstrenger hjertet og kan lede til hjerteforstyrrelse.

Kokekaffe: Bruk filtermalt kaffe i stedet.

Kilder: Expressen.se, Afenposten.no

Fakta om hjertet og kolesterol

  • Kolesterol er største risikofaktor for hjerteinfarkt.
  • Det viktigste legemiddelet for å senke kolesterol er statiner, som kom på markedet på slutten av 80-årene. Bruken av disse har eksplodert, i fjor ble det solgt statiner for 890 millioner kroner.
  • Rundt 25 prosent av kolesterolet i kroppen kommer direkte inn med maten du spiser. Rundt 75 prosent produserer kroppen selv.
  • Mat med høyt innhold av mettede fettsyrer, som meieriprodukter og kjøtt med fett, påvirker kolesterolnivået mest.
  • LDL-kolesterolet (det dårlige) avleires i åreveggene. Jo høyere LDL, jo høyere risiko for hjerte- og karsykdommer.
  • HDL-kolesterolet (det gode) frakter LDL vekk fra blodårene, og nivået bør være høyest mulig.
  • Hos den voksne befolkningen ligger gjennomsnittet av totalkolesterol på ca 5,8 mmol/l. Anbefalt nivå er 5 eller lavere, og dødeligheten øker fra 4. Det er dermed en stor del av den voksne norske befolkning som har behov for å redusere kolesterolnivået.
  • Hjerteinfarkt oppstår når avleiringer av LDL danner blodpropp i hjertekransårene. Blod- og oksygenforsyningen til hjertemuskelen blokkeres, og en del av hjertemuskelen dør.

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer