Misfornøyd med spareproduktet?

Nye standardiserte klagebrev gjør det enklere å få pengene tilbake.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Så mange som 150.000 nordmenn kan ha tapt til sammen 14 milliarder kroner på dårlige investeringer, såkalte strukturerte spareprodukter. Nå har Forbrukerrådet utformet tre nye klagebrev for de som vil prøve å få pengene sine tilbake.

De tre nye brevene er til bruk for kunder som har kjøpt et spareprodukt av en selger som har formidlet lån i en bank selgeren samarbeider med. De må klage til selgeren – og så til banken etter kredittkjøpslovens paragraf 8.

Her finner du klagebrevene du kan bruke.

Når banken er selger

Bankklagenemnda avgjorde tidligere i år at DnB NORs salg av to lånefinansierte strukturerte spareprodukter har vært i strid med god forretningsskikk. Saken var en svært viktig prinsippsak for denne typen spareprodukter.

For å hjelpe forbrukerne på veien, har Forbrukerrådet laget utkast til brev for den som ønsker å klage på spareproduktene. De kundene som kjøpte spareproduktet av banken sin, må først klage til banken – og deretter til Bankklagenemnda, opplyser Forbrukerrådet.

Kan du kreve penger tilbake?

Rådet til kunder som vil klage på produktene, er: Klag nå, så slipper du foreldelse. Forbrukerrådet anbefaler dessuten alle som klager, å gjøre det skriftlig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer