Legitimere kundeforhold i bank

- Mister jeg banken, faller jeg utenfor

Pensjonist blir bedt om å legitimere seg for at ikke kontoen hans skal sperres, men han sliter med å få tak i ID-kort innen fristen. - Drøyt for oss ikke-digitale bankkunder, sier han.

FIKK BREV: Tom Johansen har fått brev fra banken om at han må legitimere seg på nytt, men han har verken gyldig førerkort eller pass, og køene for å få ID-kort er milelange. For ham og andre ikke-digitale bankkunder er dette en utfordring. Foto: Kristin Svorte
FIKK BREV: Tom Johansen har fått brev fra banken om at han må legitimere seg på nytt, men han har verken gyldig førerkort eller pass, og køene for å få ID-kort er milelange. For ham og andre ikke-digitale bankkunder er dette en utfordring. Foto: Kristin Svorte Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg blir rett og slett forbanna, og jeg føler meg som en annenrangs borger, sier pensjonist Tom Johansen (75) til DinSide.

Han har fått brev fra DNB om at han må legitimere seg med førerkort, pass eller nasjonalt ID-kort for at kontoen hans ikke skal bli sperret.

- Dette synes jeg er drøyt for oss som ikke er digitale bankkunder. Mister jeg banken, faller jeg helt utenfor, sier Johansen.

Myndighetskrav

DNB er ikke alene om å kreve ny, oppdatert legitimasjon fra kundene sine - alle norske banker er pålagt av norske myndigheter å innhente legitimasjon som kan bekrefte kundens identitet.

- Vi må til enhver tid vite at kundene er den de sier de er. I tilfeller hvor vi ikke lenger har registrert tilstrekkelig informasjon eller dokumentasjon, må vi be kunden legitimere seg på nytt, sier kommunikasjonsrådgiver Marte Vilming Anundsen i DNB til DinSide.

- Dette er med bakgrunn i hvitvaskingsloven, som vi også henviser til i brevet til kundene. Det betyr at vi i ytterste konsekvens kan bli nødt til å avvikle kundeforholdet, dersom kundene ikke kan vise til gyldig, oppdatert legitimasjon etter flere påminnelser fra oss, sier hun videre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer