Legitimere kundeforhold i bank

- Mister jeg banken, faller jeg utenfor

Pensjonist blir bedt om å legitimere seg for at ikke kontoen hans skal sperres, men han sliter med å få tak i ID-kort innen fristen. - Drøyt for oss ikke-digitale bankkunder, sier han.

FIKK BREV: Tom Johansen har fått brev fra banken om at han må legitimere seg på nytt, men han har verken gyldig førerkort eller pass, og køene for å få ID-kort er milelange. For ham og andre ikke-digitale bankkunder er dette en utfordring. Foto: Kristin Svorte
FIKK BREV: Tom Johansen har fått brev fra banken om at han må legitimere seg på nytt, men han har verken gyldig førerkort eller pass, og køene for å få ID-kort er milelange. For ham og andre ikke-digitale bankkunder er dette en utfordring. Foto: Kristin Svorte Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Jeg blir rett og slett forbanna, og jeg føler meg som en annenrangs borger, sier pensjonist Tom Johansen (75) til DinSide.

Han har fått brev fra DNB om at han må legitimere seg med førerkort, pass eller nasjonalt ID-kort for at kontoen hans ikke skal bli sperret.

- Dette synes jeg er drøyt for oss som ikke er digitale bankkunder. Mister jeg banken, faller jeg helt utenfor, sier Johansen.

Myndighetskrav

DNB er ikke alene om å kreve ny, oppdatert legitimasjon fra kundene sine - alle norske banker er pålagt av norske myndigheter å innhente legitimasjon som kan bekrefte kundens identitet.

- Vi må til enhver tid vite at kundene er den de sier de er. I tilfeller hvor vi ikke lenger har registrert tilstrekkelig informasjon eller dokumentasjon, må vi be kunden legitimere seg på nytt, sier kommunikasjonsrådgiver Marte Vilming Anundsen i DNB til DinSide.

- Dette er med bakgrunn i hvitvaskingsloven, som vi også henviser til i brevet til kundene. Det betyr at vi i ytterste konsekvens kan bli nødt til å avvikle kundeforholdet, dersom kundene ikke kan vise til gyldig, oppdatert legitimasjon etter flere påminnelser fra oss, sier hun videre.

Finansdepartementet skriver i en e-post til DinSide at det er viktig at bankene har kontroll på at kundene er de som de utgir seg for å være, noe som også gir en trygghet for den enkelte kunde. Finanstilsynet har utarbeidet en utfyllende veileder bankene kan støtte seg på, og slik kan bankene legge til rette for at kundene legitimerer seg på en enkel og grei måte.

SIKKERT: Med ID-kortet kommer det mange nye sikkerhetselementer, som skal blant annet gjøre forfalskning vanskelig. Foto: Politiet. Reporter: Embla Hjort-Larsen Vis mer

- Vi har et kjempeproblem

Johansen går fast på eldresenter i Oslo, og han kan fortelle at han ikke er alene om å ha problemer med å skaffe legitimasjon som banken godkjenner.

- Vi har kjempeproblemer med å få tak i ID-kort, på grunn av lange køer på passkontorene. Flere av oss pensjonister har jo ikke førerkort eller pass lenger, sier den 75-årige pensjonisten.

- Jeg har sittet lenge i telefonkø, men passkontoret sier de ikke har ledig time og har sluttet med drop-in. Ifølge dem er første ledige time for å få ID-kort i slutten av mai, fortsetter Johansen.

BREVGIRO: Johansen må betale regninger med brevgiro, for han har ikke nettbank som de fleste av oss. Foto: Kristin Svorte
BREVGIRO: Johansen må betale regninger med brevgiro, for han har ikke nettbank som de fleste av oss. Foto: Kristin Svorte Vis mer

Prøver å øke kapasiteten

Arne Isak Tveitan, seksjonssjef i Politidirektoratet, forklarer at lettelser i coronarestriksjonene har ført til økt reiselyst, og dermed stor etterspørsel etter pass og ID-dokumenter.

- På grunn av pandemiens varighet har også mange pass utløpt i fjor, uten at de ble fornyet. Dette, kombinert med høyt sykefravær flere steder, fører til at mange nå opplever ventetid for å få time til å bestille pass og ID-kort, sier Tveitan til DinSide.

Ventetiden varierer i ulike deler av landet, men det er naturlig nok mest press på passkontorene der det bor mange folk.

- Vi jobber med å øke kapasiteten så mye som mulig. Mange pass- og ID-kontorer har, for eksempel, kvelds- og helgeåpent, sier Tveitan videre.

Alle pass- og ID-kontorer legger ut ledige timer fortløpende på politiet.no, og finner du ikke time med én gang, oppfordrer Tveitan til å prøve igjen seinere.

BANKKORT FOR DUMMIES: Dette skjer når du betaler med kort. Video: Per Ervland Vis mer

- Ta kontakt så tidlig som mulig

Anundsen i DNB framholder at de har forståelse for at kunder kan oppleve legitimering som en krevende prosess, og at de har behov for god veiledning underveis.

- Vi er opptatt av å gi kundene tilstrekkelig med tid og informasjon, samt være tilgjengelige og løsningsorienterte. Dette gjelder spesielt for de ikke-digitale kundene, sier hun.

- Det er viktig at kunder som har utfordring med å rekke fristen for legitimering tar kontakt med oss så tidlig som mulig. Vi ønsker å legge en realistisk tidsplan for når det er mulig å få dette på plass, spesielt hvis kunden allerede har bestilt time for å få ID-kort eller pass.

Johansen har kontaktet DinSide etter intervjuet og fortalt at han nå har fått time for å få ID-kort.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer