Mobil-levetid for retten

Oslo tingrett skal nå ta stilling til hvor lang levetid en mobiltelefon kan forventes å ha, melder nyhetsbyrået Newswire.

Publisert
Sist oppdatert

Tre år gammel NOKIA

I sommer ble Nokia stevnet for brudd på forbrukerkjøpsloven av forsikringsselskapet Forbrukerforsikring. En av selskapets kunder hadde en tre år gammel telefon der tastaturet hadde sluttet å virke.

Nokia nektet å følge reklamasjonsfristen på fem år og ville verken reparere telefonen eller refundere penger. Nokia hevder at reklamasjonstiden er to år, siden en mobiltelefon etter deres mening ikke har en levetid på mer enn tre til fire år.

Derfor stevnet Forbrukerforsikring Nokia for forliksrådet. Nokia har nå overlatt saken til bransjeforeningen Elektronikkbransjen, og dermed møtes partene om kort tid i Oslo tingrett.

Mange rammes

- Vi vil om nødvendig forfølge denne saken helt til Høyesterett, sier administrerende direktør i Forbrukerforsikring, Johan Dolven.

Dolven mener årsaken til at ingen privatpersoner har tatt kampen i retten, er at prisen på en mobiltelefon er såpass lav.

Han mener dommen vil få store konsekvenser for landets 3,4 millioner mobilbrukere og hele mobilbransjen.

- Nokia-saken er en viktig prinsippsak som vi håper skal lære mobilprodusentene at de ikke kan herse med norske forbrukere, sier Dolven.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer